Miten lisään uuden kohteen (kaveri, koira, kiintopiste, suunnistuskohde)?

Huom! 

Kaverisi tai koiran pannan ei tarvitse olla yhteydessä livepalveluun sillä hetkellä kun kohdetta lisätään kohdeluetteloon



Kiintopisteen (paikkapiste) lisääminen

Ohjelman valikoissa kiintopisteestä (POI / Waypoint) on käytetty nimeä "Paikkapiste"


1. Voit siirtää kartan keskellä näkyvä kohdistimen siihen kohtaan johon haluat lisätä kiintopisteen


2. Jos olet paikantanut juuri oman sijaintisi kartalla, voit hyödyntää sitä, koska kartan keskellä näkyvä kohdistin on silloin jo valmiiksi kohdistettuna sinun omaan sijaintiisi


3. Kun kartan keskellä näkyvä kohdistin on haluamassasi kohdassa johon kiintopiste (paikkapiste) tallennettaisiin:


- Avaa sovelluksen vasen sivuvalikko

- Valitse napauttamalla vaihtoehto "Tämä paikka..." -> "Lisää paikkapiste" -> nimeä kiintopiste ja tallenna

- Tämän jälkeen näet tallentamasi kiintopisteen myös karttanäkymässä

- Jos esim. valitset tämän jälkeen vasemman puolen valikosta -> "Kohdekompassi" näet nuolen osoittamassa suuntaa tallentamaasi kiintopisteeseen


4. Tallentamisen jälkeen voit käyttää kohdevalikkoon tallentamaasi kiintopistettä myöhemmin seuraavalla tavalla:


- Avaa kohdevalikko -> napauta "Kaikki kohteet" -> napauta: "Omat merkinnät" -> jos haluat keskittää kartan suoraan johonkin tallentamaasi kiintopisteeseen: Napauta kiintopisteen kuvaketta (ei kiintopisteen nimeä) -> kiintopiste näytetään kartalla ja kartta keskitetään kiintopisteen koordinaatteihin


5. Jos olet valinnut useita kiintopisteitä näytettäväksi kartalla ja haluat estää jonkun (tai kaikkien) näkymisen kartalla:


- Avaa kohdevalikko

- Heti ensimmäisessä tämän jälkeen avautuvassa valikkonäkymässä näet listattuna kaikki sillä hetkellä kartalle näytettäväksi valitut kohteet ja myös kiintopisteet ovat listattuna tuossa näkymässä

- Jokaisen kohteen omalla rivillä on viimeisenä X jota napauttamalla ei kyseistä kohdetta näytetä enää kartalla, ellet käy uudelleen valitsemassa sitä jälleen näytettäväksi napauttamalla sen kuvaketta kohdeluettelossa


6. Voit myös muokata tallentamaasi kiintopisteen koordinaatteja jälkeenpäin ja se siirtyy silloin uuteen kohtaan kartalla:


- Avaa kohdevalikko -> napauta alareunasta plus-merkkiä -> napauta "Omat merkinnät"

- Napauta tallentamasi kiintopisteen nimeä (Ei kuvaketta, vaan nimeä) -> napauta "Koordinaatit" -> muokkaa ja tallenna

Voit vaihtaa sovelluksen käyttämää koordinaattijärjestelmää: 

- Napauta karttanäkymän vasemman alakulman painiketta

- "Asetukset" -> "Näyttö" > "Koordinaattien muoto" -> Valitse haluamasi koordinaatisto kahdeksasta eri vaihtoehdosta

Suunnistuskohteen lisääminen

1. Voit siirtää kartan keskellä näkyvä kohdistimen siihen kohtaan johon haluat lisätä suunnistuskohteen


2. Jos olet paikantanut juuri oman sijaintisi kartalla, voit hyödyntää sitä, koska kartan keskellä näkyvä kohdistin on silloin jo valmiiksi kohdistettuna sinun omaan sijaintiisi


3. Kun kartan keskellä näkyvä kohdistin on haluamassasi kohdassa johon suunnistuskohde lisätään


- Napauta karttanäkymän vasemman alakulman painiketta -> "Tämä paikka..." -> "Aseta suunnistuskohde"

- Tämän jälkeen näet tallentamasi kiintopisteen myös karttanäkymässä

- Jos esim. valitset tämän jälkeen vasemman puolen valikosta -> "Kohdekompassi" näet oranssin nuolen osoittamassa suuntaa kyseiseen Suunnistuskohteeseen

- Kun haluat poistaa suunnistuskohteen -> Avaa karttanäkymän vasen valikko -> "Tämä paikka..." -> "Peruuta suunnistus"


4. Tämä suunnistukohde ei ole samanlainen kuin kiintopiste, eli tämä ei tallennu kohdeluetteloon. Sillä ei ole nimeä, eikä sen koordinaatteja voi muokata. Toimii hyvin esim. jos haluat merkata jonkin väliaikaisen kohteen kartalla jonne haluat suunnistaa seuraavaksi tai palata hetken päästä myöhemmin

Koiran lisääminen kohdevalikkoon 

Koiran lisääminen (jos lisätään Tracker Live -palveluun jo aiemmin rekisteröityä koiran livekohdetta)


- Avaa kohdevalikko -> napauta alareunasta plus-merkkiä -> napauta "Tracker Live

- Hae kyseinen koira livepalvelusta sille jo aiemmin rekisteröidyllä jakonimellä ja katselijan tai omistajan salasanalla (nämä tiedot saat pannan omistajalta)

Kaverin lisääminen kohdevalikkoon


- Avaa kohdevalikko -> napauta alareunasta plus-merkkiä -> napauta "Tracker Live" -> hae kaverisi livepalvelusta hänen käyttämällään jakonimellä ja katselijan salasanalla (nämä tiedot saat kaveriltasi)


Jos kaverin tai koiran lisääminen kohdevalikkoon ei onnistu 

Jos kaverin lisääminen ei onnistu


1. 

Käyttämäsi jakonimi ja/tai katselijan salasana voivat olla väärin


- "Kohdevalikko" -> napauta "Oma paikka" kohteen nimeä (Ei kuvaketta, vaan nimeä)

- Pyydä kaveriasi tarkistamaan kohteen "Oma paikka" -> "Jakonimi" ja "Katselijan salasana"

- Isoilla ja pienillä kirjaimilla on merkitystä eli jakonimi "Matti" on eri jakonimi kuin "matti"

- Pyydä tarkistamaan "Katselu sallittu" -> onko sen oikealla puolella oleva liukukytkin vihreänä? Jos ei ole, niin pyydä napauttamaan se vihreäksi jotta voit seurata häntä kartalla



Jos koiran lisääminen kohdevalikkoon ei onnistu


1. 

Jos Tracker Live - palveluun jo aiemmin rekisteröidyn koiran lisääminen kohdevalikkoon ei onnistu


- Pyydä pannan omistajaa avaamaan "Kohdevalikko" -> "Kaikki kohteet" -> "Seuraamani laitteet" -> napauta kyseisen koiran nimeä (Ei kuvaketta, vaan nimeä)

- Pyydä pannan omistajaa tarkistamaan "Jakonimi" ja "Katselijan salasana" (jos tarkoitus vain seurata kohdetta) tai "Omistajan salasana" (jos kohde halutaan lisätä täysin omistajan oikeuksin kohdeluetteloon). Omistajan salasanalla voi aloittaa ja muodata seurantoja ja kohteen asetuksia jne.

- Isoilla ja pienillä kirjaimilla on merkitystä eli jakonimi "Koira1" on eri jakonimi kuin "koira1"

- Jos kaikesta huolimatta kohteen lisääminen ei onnistu, ota yhteyttä Trackerin tekniseen tukeen tai lähetä Tukipyyntö



Muita mahdollisia syitä


1.

Puhelimessasi olevalla sovelluksella nettiyhteys Trackerin livepalvelimeen ei ole käytettävissä


Tämä ei välttämättä tarkoita, etteikö puhelimella tai sen muilla sovelluksilla olisi nettiyhteys käytettävissään, mutta yksittäisen sovelluksen nettiyhteys voi silti olla estettynä tai poissa käytöstä. Mahdollisia syitä:


- Tietoturvasovellukset, sovellukselle myönnettävät luvat pois päältä tai muuttuneet, tietoturva-asetukset, datankäyttörajoitukset, virranhallinnan asetukset, rajoitukset sovellusten taustaprosesseille jne. voivat katkaista nettiyhteyden kun näyttö sammuu tai näyttöön ei kosketa vähään aikaan tms. joten ne kannattaa myös käydä läpi

- Nykyisiä laitteita yleensä käytetään ja ladataan, mutta harvoin sammutetaan kokonaan, joten sammuta laitteesta täysin virrat pois päältä ja käynnistä uudestaan. Silloin laite joutuu kirjautumaan uudestaan myös käyttämäsi operaattorin verkkoon

- Kun sammutat laitteen virtapainikkeesta, on monissa laitteissa hyvin helposti mahdollista kytkeä näytöllä sillä hetkellä näkyvistä painikkeista esim. "Älä häiritse - tila" käyttöön, tai "Lentokonetila" tai jokin muu vastaava asetus, joka vaikuttaa myös laitteen nettiyhteyksiin.


2.

Sovelluksen käyttämä lisenssi ei ole enää voimassa


- Jotta voit lisätä kohteita kohdeluetteloon, täytyy sovelluksen lisenssin olla voimassa

- Avaa sovelluksen vasemmasta valikosta "Asetukset" ja sitten "Lisenssi"  ja voit tarkistaa kyseisestä valikosta kohdan "Lisenssiavain" alapuolella olevalta riviltä, onko käyttämäsi lisenssin aktiivinen ja jos on, niin mihin asti