iOS - Miksi kaverisi ei voi paikantaa sinua?

Nopea vastaus kysymykseen:



- Sulje sovellus ja käynnistä uudestaan

- Tarvittaessa pakota sovellus sulkeutumaan tämän Applen oman ohjeen mukaisesti

- Käynnistä iOS laite uudestaan

- Tarkista tämän Applen oman ohjeen onko sovellukselle päivityksiä tarjolla

- Tarvittaessa poista sovellus Applen oman ohjeen mukaan, sitten lataa ja asenna se uudestaan


Kun sovelluksella on yhteys netin kautta Trackerin palvelimiin (esim. voit ladata uusia karttoja) etene näin:


- Varmista, että käyttämäsi lisenssi on voimassa ja tarvittaessa osta lisää lisenssiaikaa ja aktivoi se käyttöön

- Jos oma paikkatietosi ei välity niille jotka sitä Trackerin livepalvelun kautta seuraavat -> kts. alhaalta "Lisätietoja aiheesta"

- Ole yhteydessä paikannettavan kohteen omistajaan ja varmista, että käytettävä jakonimi ja salasana ovat varmasti oikeat 

(HUOM! pieni "a" jakonimessä tai salasanassa on eri asia kuin iso "A" joten tarkista saamasi tiedot)




Lisätietoja aiheesta:



HUOM! 

Aina jos ilmenee ongelmia (mitä tahansa) kannattaa tarkistaa, että puhelimessa olevan sovelluksen käytössä on viimeisin ohjelmistopäivitys (tämän ohjeen mukaisesti)

Ongelmahan voi olla siinäkin, että sinulla on sovelluksella viimeisin päivitys käytössä, mutta sinua Trackerin livepalvelun kautta seuraavalla kaverillasi on omassa laitteessaan sovellus vanha ja päivittämättä


Useimmiten kyse on kuitenkin nettiyhteyden ongelmista, joko käyttämälläsi laitteella tai sitten yksittäisellä sovelluksella


Myös virranhallinnan asetukset voivat vaikuttaa siihen katkeaako sovelluksen nettiyhteys tai sijaintipalvelujen käyttö

Esim. kun käytät välillä toista sovellusta tai et koske laitteen näyttöön hetkeen aikaan tai laitteen näyttö sammuu




Jos oma sijaintisi ei päivity kartalle


- Etene silloin näiden ohjeiden mukaan



Jos kaverisi ei voi paikantaa sinua


- Avaa sovellus ja napauta karttanäkymän oikean alakulman painiketta tai pyyhkäise näytön oikeasta laidasta kartan keskelle

- Napauta avautuvan sivuvalikon (kohdevalikko) alareunasta "Kaikki kohteet" -> napauta "Oma paikka"

- Tarkista, että kohdassa "Katselu on sallittu" on liukukytkin vihreänä (muilla on silloin lupa paikantaa sinua)

- Varmista kaverillasi on käytössä samat tiedot kuin sinulla, kohdissa "Jakonimi" ja "Katselijan salasana"

- Voit tarkistaa myös kohdasta "Katselijat", että kaverisi näkyy listattuna kohteen "Oma paikka" seuraajana


Tarvittaessa pyydä häntä vaihtamaan omassa sovelluksessaan sinun livekohteelle käyttämänsä salasana

Tai poistamaan sinun livekohteesi kohdeluettelostaan kokonaan ja hakemaan uudestaan ajantasaisilla tiedoilla


Pyydä silloin kaveriasi:


- Avaamaan sovellus ja napauttamaan karttanäkymän oikean alakulman painiketta tai pyyhkäistä näytön oikeasta laidasta kartan keskelle

- Napauttamaan avautuvan sivuvalikon (kohdevalikko) alareunasta "Kaikki kohteet"

- Napauttamaan avautuvalta listalta sinun livekohteesi nimeä (ei kuvaketta, vaan nimeä)

- Jos hänellä oli väärä katselijan salasana, pyydä häntä napauttamaan salasana kohtaa ja vaihtamaan tilalle oikea salasana


Jos hän haluaisi poistaa ja hakea uudestaan livekohteesi Tracker Live -palvelusta ajantasaisilla tiedoilla:


- Siitä samaisesta kohteen "Asetukset" -valikosta voi yläreunasta napauttaa roskakorin kuvaa (Poistaa kohteen)


Pyydä kaveriasi seuraavaksi:


- Napauttamaan kohdevalikon alareunasta plus-merkkiä ja valitsemaan avautuvasta valikosta "Tracker Live"

- Anna hänelle oman sovelluksesi kohteen "Oma paikka" asetukset -valikossa näkyvä jakonimi ja katselijan salasana

- Näin kaverisi saa lisättyä sinut uudestaan kohdeluetteloonsa ja haettua livekohteesi palvelimelta ajantasaisin tiedoin



Jos ongelmat yhä jatkuvat:



Varmista, että iOS laitteen oma ohjelmisto on ajantasalla:


- Napauta iOS laitteen "Asetukset" -painiketta
- Napauta kohtaa "Yleiset"
- Napauta kohtaa "Ohjelmistopäivitys"


Varmista, että uusin Applen ohjelmistopäivitys on ladattu ja käytössä. Ellei ole, niin hyväksy uusimman ohjelmistopäivityksen lataaminen ja asentaminen


Linkki Applen omaan ohjeeseen iOS laitteen oman ohjelmiston päivittämiseksi



Tarkista appien päivitys taustalla, eli palaa laitteen asetuksissa "Yleiset" -valikkoon


- Napauta "Appien päivitys taustalla"
- Napauta listan alussa olevaa kohtaa "Appien päivitys taustalla"
- Varmista, että valittuna on "Wi-Fi ja mobiilidata"
- Varmista, että sovellusten listauksessa löytyvän "Tracker" -appin kohdalla liukukytkin on vihreänä (sovellus saa toimia taustalla ja käyttää tarvittaessa nyt myös nettiä myös mobiiliverkossa sekä laitteen GPS ja muita paikannuspalveluita)
- Ehkä on hyvä sallia myös "Kartat" appin päivitys taustalla, jos vaikuttaa muutoin laitteessasi sijaintipalvelujen yleiseen käytettävyyteen taustalla


Linkki Applen omaan ohjeeseen appien taustapäivityksistä



Tarkista vielä sovelluskohtaisesti sama taustaprosesseja koskeva asetus, eli palaa "Asetukset" - valikkoon


- Rullaa avautuvaa listaa kunnes löydät "Tracker"
- Napauta "Tracker" kohdalta sovelluksen asetukset auki
- Tarkista, että sallituna on: "Apin päivitys taustalla"
- Jos se oli pois päältä, aktivoi se napauttamalla liukukytkin vihreäksi
- Napauta "Ilmoitukset" ja varmista että liukukytkin on vihreänä kohdissa "Salli ilmoitukset" (valinnaisena "Äänet" ja "Merkit")
- Oletuksena "Ilmoitusten ryhmitys" on "Automaattinen" ja "Näytä esikatselu" -kohdassa on valittuna "Aina (oletus)"



Tarkista pvm/klo päivityksen tila, eli palaa laitteen asetuksissa "Yleiset" -valikkoon


- Napauta "Päivä ja aika"
- Varmista, että käytössä on "24 tunnin kello" ja myös "Aseta automaattisesti"

Tämä asetus vaikuttaa siihen käyttääkö käyttämäsi laite samaa aikaleimaa pvm/klo osalta kuin Trackerin palvelin. Jos ei käytä, ei laitteen, Trackerin sovelluksen tai paikantamiesi kohteiden tietojen synkronointi välttämättä toimi kuten pitäisi


Linkki Applen omaan ohjeeseen jos pvm/klo automaattipäivityksen kanssa tulee ongelmia



Tarkista onko "Alhaisen virran tila" käytössä, eli palaa laitteen "Asetukset" -valikkoon

- Napauta kohtaa "Akku"
- Jos haluat, ettei iOS laite itse sammuttele Trackerin sovelluksen taustaprosesseja (kuten sijaintipalvelut tai netin käyttö) akun varauksen laskiessa riittävän alas, valitse pois käytöstä "Alhaisen virran tila" (liukukytkin harmaaksi = pois päältä)


Linkki Applen omaan ohjeeseen "Alhaisen virran tila" -asetuksen käytöstä ja vaikutuksista



Applen ohjeet iOS laitteen tai sovelluksen nettiyhteyden ongelmissa


Jos ongelmana oli, että sijainti päivittyy sinulle, mutta ei niille jotka seuraavat sinua Tracker livepalvelun kautta ongelmana voi olla laitteen nettiyhteyden puolella (joko laitteen tai yksittäisen sovelluksen kohdalla, kuten Trackerin sovellus)


Linkki Applen omaan ohjeeseen jos iOS laite hukkaa nettiyhteyden

Linkki Applen omaan ohjeeseen jos yksittäinen sovellus hukkaa nettiyhteyden

Linkki Applen omaan ohjeeseen jos iOS laitteen, jonkin palvelun tai appin mobiilidata on pois päältä


Jos ongelman ilmetessä sinulla oli käytössä pelkästään Wlan/WiFi yhteys, ota se pois päältä ja vain Mobiilidata käyttöön

Tai toisin päin, eli jos ongelman ilmetessä käytössä oli Mobiilidata, ota pois käytöstä ja yhdistä Wlan/WiFi verkkoon



Jos tulee vastaan muita ongelmia tai virheilmoituksia näytölle, niin otathan silloin yhteyttä suoraan Trackerin tekniseen tukeen tai lähetä Tukipyyntö jotta voimme lähettää sinulle tarkemmat ohjeet kuinka edetä