iOS - Miksi oma sijanti ei päivity kartalle tai valittu paikannustiheys ei toimi?

Nopea vastaus kysymykseen: 


- Avaa sovellus ja napauta karttanäkymän oikean alakulman painiketta tai pyyhkäise näytön oikeasta laidasta kartan keskelle

- Napauta avautuvan sivuvalikon (kohdevalikko) alareunasta "Kaikki kohteet" -> napauta "Oma paikka" (nimeä, ei kuvaketta)

- Avautuvasta "Oma Paikka" -kohteen asetukset valikosta, napauta "Paikan päivitystiheys"

- Testaa toimiiko joku muu tiheys paremmin käyttämässäsi laitteessa, kuin oletuksena oleva: "Jatkuva"


- Samassa "Oma paikka" kohteen asetukset valikon yläreunassa on kiintopisteen kuvake -> napauta sitä

- Tai kartanäkymässä alareunan valikko -> "Oma paikka" rivin lopussa oleva kuvake -> napauta sitä


Sovellus näyttää oman sijaintisi kartalla ja karttanäkymän alareunassa on kaksi tähän liittyvää painiketta:



Jos tuo GPS -kuvake on harmaana kuten yllä näkyvässä kuvassa -> Napauta sitä


Silloin GPS otetaan käyttöön ja oman paikan paikannuksen pitäisi tämän jälkeen onnistua valitulla paikannustiheydellä


Tai vaihtoehtoisesti saat virheilmoituksen "Paikannus estetty puhelimen asetuksista. Salli paikannus sieltä!"

Tarkista silloin alla näkyvässä "Lisätietoja aiheesta" -osiossa mainitut asetukset käyttämäsi iOS laitteen asetuksista




Lisätietoja aiheesta:



HUOM! 

Aina jos ilmenee ongelmia (mitä tahansa) kannattaa tarkistaa, että puhelimessa olevan sovelluksen käytössä on viimeisin ohjelmistopäivitys (tämän ohjeen mukaisesti)


Myös virranhallinnan asetukset voivat vaikuttaa siihen katkeaako sovelluksen nettiyhteys tai sijaintipalvelujen käyttö

Esim. kun käytät välillä toista sovellusta tai et koske laitteen näyttöön hetkeen aikaan tai laitteen näyttö sammuu



Varmista, että iOS laitteen oma ohjelmisto on ajantasalla


- Napauta iOS laitteen "Asetukset" -painiketta
- Napauta kohtaa "Yleiset"
- Napauta kohtaa "Ohjelmistopäivitys"
- Varmista, että uusin Applen ohjelmistopäivitys on ladattu ja käytössä. Ellei ole, niin hyväksy uusimman ohjelmistopäivityksen lataaminen ja asentaminen


Linkki Applen omaan ohjeeseen iOS laitteen oman ohjelmiston päivittämiseksi



Tarkista appien päivitys taustalla, eli palaa laitteen asetuksissa "Yleiset" -valikkoon


- Napauta "Appien päivitys taustalla"
- Napauta listan alussa olevaa kohtaa "Appien päivitys taustalla"
- Varmista, että valittuna on "Wi-Fi ja mobiilidata"
- Varmista, että sovellusten listauksessa löytyvän "Tracker" -appin kohdalla liukukytkin on vihreänä (sovellus saa toimia taustalla ja käyttää tarvittaessa nyt myös nettiä myös mobiiliverkossa sekä laitteen GPS ja muita paikannuspalveluita)
- Ehkä on hyvä sallia myös "Kartat" appin päivitys taustalla, jos vaikuttaa muutoin laitteessasi sijaintipalvelujen yleiseen käytettävyyteen taustalla

Linkki Applen omaan ohjeeseen appien taustapäivityksistä



Tarkista vielä sovelluskohtaisesti sama taustaprosesseja koskeva asetus, eli palaa "Asetukset" - valikkoon


- Rullaa avautuvaa listaa kunnes löydät "Tracker"
- Napauta "Tracker" kohdalta sovelluksen asetukset auki
- Tarkista, että sallituna on: "Apin päivitys taustalla"
- Jos se oli pois päältä, aktivoi se napauttamalla liukukytkin vihreäksi
- Napauta "Ilmoitukset" ja varmista että liukukytkin on vihreänä kohdissa "Salli ilmoitukset" (valinnaisena "Äänet" ja "Merkit")
- Oletuksena "Ilmoitusten ryhmitys" on "Automaattinen" ja "Näytä esikatselu" -kohdassa on valittuna "Aina (oletus)"



Tarkista pvm/klo päivityksen tila, eli palaa laitteen asetuksissa "Yleiset" -valikkoon


- Napauta "Päivä ja aika"
- Varmista, että käytössä on "24 tunnin kello" ja myös "Aseta automaattisesti"

Tämä asetus vaikuttaa siihen käyttääkö käyttämäsi laite samaa aikaleimaa pvm/klo osalta kuin Trackerin palvelin. Jos ei käytä, ei laitteen, Trackerin sovelluksen tai paikantamiesi kohteiden tietojen synkronointi välttämättä toimi kuten pitäisi


Linkki Applen omaan ohjeeseen jos pvm/klo automaattipäivityksen kanssa tulee ongelmia



Tarkista onko "Alhaisen virran tila" käytössä, eli palaa laitteen "Asetukset" -valikkoon

- Napauta kohtaa "Akku"
- Jos haluat, ettei iOS laite itse sammuttele Trackerin sovelluksen taustaprosesseja (kuten sijaintipalvelut tai netin käyttö) akun varauksen laskiessa riittävän alas, valitse pois käytöstä "Alhaisen virran tila" (liukukytkin harmaaksi = pois päältä)


Linkki Applen omaan ohjeeseen "Alhaisen virran tila" -asetuksen käytöstä ja vaikutuksista



Tarkista onko sijaintipalvelut käytössä ja paikannus sallittu, eli palaa laitteen "Asetukset" -valikkoon

- Napauta "Tietosuoja"
- Napauta "Sijaintipalvelut"
- Varmista, että kohta "Sijantipalvelu" on aktiivinen ja käytössä (liukukytkin vihreänä)
- Napauta kohtaa "Jaa oma sijainti"
- Varmista, että kohta "Jaa oma sijainti" on aktiivinen ja käytössä (liukukytkin vihreänä)



Tarkista onko laitteen kompassi käytössä, eli palaa laitteen "Asetukset" -valikkoon


- Napauta kohtaa "Kompassi"
- Varmista, että valittuna on "Käytä todellista pohjoista"


Siinä tapauksessa jos yllä mainitut on tarkistettu ja silti oman paikan päivityksessä on ongelmia:


Tarvittaessa nollaa laitteen sijainti asetukset, eli palaa laitteen "Asetukset" -valikkoon


- Napauta "Yleiset"
- Napauta "Nollaa"
- Napauta "Nollaa sijainti ja tietosuoja"
- Toiminto palauttaa sijainnin ja tietosuojan osalta laitteen oletusasetukset käyttöön
- Kun sijainti- ja tietosuoja-asetukset on nollattu, apit eivät käytä sijaintiasi, ennen kuin annat niille luvan

Linkki Applen omaan ohjeeseen jossa sijainti -asetusten nollaus ja sen vaikutukset on käyty läpi




Jos tulee vastaan muita ongelmia tai virheilmoituksia näytölle Trackerin sovellusta tai palveluita koskien, niin otathan silloin yhteyttä suoraan Trackerin tekniseen tukeen tai lähetä Tukipyyntö jotta voimme lähettää sinulle tarkemmat ohjeet kuinka edetä