Miksi oma sijainti ei päivity kartalle tai kaverisi ei voi paikantaa sinua?

- Napauta kohdevalikossa "Oma paikka" (nimeä, ei kuvaketta)
- Napauta "Paikan päivitystiheys"
- Testaa toimiiko joku muu tiheys paremmin käyttämässäsi laitteessa, kuin oletuksena oleva: "Jatkuva"


Sovellus näyttää oman sijaintisi kartalla ja karttanäkymän alareunassa on kaksi tähän liittyvää painiketta:



Jos tuo GPS -kuvake on harmaana kuten yllä näkyvässä kuvassa -> Napauta sitä


Silloin GPS otetaan käyttöön ja oman paikan paikannuksen pitäisi tämän jälkeen onnistua valitulla paikannustiheydellä


Tai vaihtoehtoisesti saat virheilmoituksen "Paikannus estetty puhelimen asetuksista. Salli paikannus sieltä!"

Tarkista silloin alla näkyvässä "Lisätietoja aiheesta" -osiossa mainitut asetukset käyttämäsi laitteen asetuksista



Android

HUOM! 

Aina jos ilmenee ongelmia (mitä tahansa) kannattaa tarkistaa, että puhelimessa olevan sovelluksen käytössä on viimeisin ohjelmistopäivitys (tämän ohjeen mukaisesti)


Myös virranhallinnan asetukset voivat vaikuttaa siihen katkeaako sovelluksen nettiyhteys tai sijaintipalvelujen käyttö

Esim. kun käytät välillä toista sovellusta tai et koske laitteen näyttöön hetkeen aikaan tai laitteen näyttö sammuu



Varmista, että Android laitteen omat ohjelmisto- ja tietoturvapäivitykset ovat ajantasalla

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen Android laitteen ohjelmisto- ja tietoturvapäivitysten tarkistamiseksi ja päivittämiseksi



Tarkista onko käyttämälläsi Android laitteen sijaintipalvelut ja niihin liittyvät asetukset aktiiviset ja käytössä

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen jossa on neuvottu näihin liittyvät asetukset myös vanhemmille Android-laitteille

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen sijaintipalvelujen tarkkuuden parantamiseksi



Tarkista onko Trackerin sovelluksen tarvitsemat luvat (myös sijainti) aktiiviset ja käytettävissä

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen jossa on neuvottu käyttöoikeuksien tarkistus ja tarvittavien käyttölupien muokkaus

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen jossa on opastettu sijantia käyttävien sovellusten valinta ja käyttöoikeuksien muokkaus


Huom!
Jos sovellus on käyttämättä yli 3kk kannattaa tarkistaa yllä linkitetyn ohjeen kohta: "Käyttämättömien sovellusten lupien automaattinen poistaminen"



Onhan laitteellasi valittuna oikea klo/pvm, aikavyöhyke ja ajan automaattinen päivitys operaattorisi verkon kautta?

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen kellonajan, päivämäärän ja aikavyöhykkeen valitsemiseksi

- Jos ns. tupla-SIM laite, eli on kaksi eri SIM-korttia/liittymää eri operaattoreilta ja riippuen kumpi on käytössä ja jos silloin on ajan automaattisessa päivityksessä ongelmia, otathan yhteyttä joko kyseisten operaattorien omaan tekniseen tukeen tai sitten kyseisen Android laitteen valmistajan omaan tukeen



Jos Android laitteen kompassi ei toimi tai on epätarkka

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen Android laitteen kompassin kalibroimiseksi

- Lisäksi Google Play kaupasta löytyy useita erillisiä sovelluksia kompassin ja muidenkin sensoreiden kalibroimiseen Android laitteessa. Kannattaa lisäksi kysyä Android laitteen valmistajan omasta teknisestä tuesta sillä heillä voi olla oma sovellus tähän tarkoitukseen joka soveltuu juuri sinun laitteellesi ja siinä käytetyille komponenteille



Virranhallinta tai akkukestoa lisäävät asetukset voivat estää nettiyhteyden, GPS :n tai sijaintipalvelujen käytön

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen Android-laitteen akkukeston parantamiseen liittyvistä asetuksista ja niiden vaikutuksista

- Laitekohtaisia ohjeita löydät ottamalla yhteyttä käyttämäsi Android laitteen valmistajan omaan tekniseen tukeen



Jos ongelman ratkaisu vaatisi Android laitteen palauttamista tehdasasetuksille

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen Android laitteen datan varmuuskopioinnista ja palauttamisesta

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen Android laitteen palauttamisesta tehdasasetuksille

iOS

HUOM! 

Aina jos ilmenee ongelmia (mitä tahansa) kannattaa tarkistaa, että puhelimessa olevan sovelluksen käytössä on viimeisin ohjelmistopäivitys (tämän ohjeen mukaisesti)


Myös virranhallinnan asetukset voivat vaikuttaa siihen katkeaako sovelluksen nettiyhteys tai sijaintipalvelujen käyttö

Esim. kun käytät välillä toista sovellusta tai et koske laitteen näyttöön hetkeen aikaan tai laitteen näyttö sammuu



Varmista, että iOS laitteen oma ohjelmisto on ajantasalla


- Napauta iOS laitteen "Asetukset" -painiketta
- Napauta kohtaa "Yleiset"
- Napauta kohtaa "Ohjelmistopäivitys"
- Varmista, että uusin Applen ohjelmistopäivitys on ladattu ja käytössä. Ellei ole, niin hyväksy uusimman ohjelmistopäivityksen lataaminen ja asentaminen


Linkki Applen omaan ohjeeseen iOS laitteen oman ohjelmiston päivittämiseksi



Tarkista appien päivitys taustalla, eli palaa laitteen asetuksissa "Yleiset" -valikkoon


- Napauta "Appien päivitys taustalla"
- Napauta listan alussa olevaa kohtaa "Appien päivitys taustalla"
- Varmista, että valittuna on "Wi-Fi ja mobiilidata"
- Varmista, että sovellusten listauksessa löytyvän "Tracker" -appin kohdalla liukukytkin on vihreänä (sovellus saa toimia taustalla ja käyttää tarvittaessa nyt myös nettiä myös mobiiliverkossa sekä laitteen GPS ja muita paikannuspalveluita)
- Ehkä on hyvä sallia myös "Kartat" appin päivitys taustalla, jos vaikuttaa muutoin laitteessasi sijaintipalvelujen yleiseen käytettävyyteen taustalla

Linkki Applen omaan ohjeeseen appien taustapäivityksistä



Tarkista vielä sovelluskohtaisesti sama taustaprosesseja koskeva asetus, eli palaa "Asetukset" - valikkoon


- Rullaa avautuvaa listaa kunnes löydät "Tracker"
- Napauta "Tracker" kohdalta sovelluksen asetukset auki
- Tarkista, että sallituna on: "Apin päivitys taustalla"
- Jos se oli pois päältä, aktivoi se napauttamalla liukukytkin vihreäksi
- Napauta "Ilmoitukset" ja varmista että liukukytkin on vihreänä kohdissa "Salli ilmoitukset" (valinnaisena "Äänet" ja "Merkit")
- Oletuksena "Ilmoitusten ryhmitys" on "Automaattinen" ja "Näytä esikatselu" -kohdassa on valittuna "Aina (oletus)"



Tarkista pvm/klo päivityksen tila, eli palaa laitteen asetuksissa "Yleiset" -valikkoon


- Napauta "Päivä ja aika"
- Varmista, että käytössä on "24 tunnin kello" ja myös "Aseta automaattisesti"

Tämä asetus vaikuttaa siihen käyttääkö käyttämäsi laite samaa aikaleimaa pvm/klo osalta kuin Trackerin palvelin. Jos ei käytä, ei laitteen, Trackerin sovelluksen tai paikantamiesi kohteiden tietojen synkronointi välttämättä toimi kuten pitäisi


Linkki Applen omaan ohjeeseen jos pvm/klo automaattipäivityksen kanssa tulee ongelmia



Tarkista onko "Alhaisen virran tila" käytössä, eli palaa laitteen "Asetukset" -valikkoon

- Napauta kohtaa "Akku"
- Jos haluat, ettei iOS laite itse sammuttele Trackerin sovelluksen taustaprosesseja (kuten sijaintipalvelut tai netin käyttö) akun varauksen laskiessa riittävän alas, valitse pois käytöstä "Alhaisen virran tila" (liukukytkin harmaaksi = pois päältä)


Linkki Applen omaan ohjeeseen "Alhaisen virran tila" -asetuksen käytöstä ja vaikutuksista



Tarkista onko sijaintipalvelut käytössä ja paikannus sallittu, eli palaa laitteen "Asetukset" -valikkoon

- Napauta "Tietosuoja"
- Napauta "Sijaintipalvelut"
- Varmista, että kohta "Sijantipalvelu" on aktiivinen ja käytössä (liukukytkin vihreänä)
- Napauta kohtaa "Jaa oma sijainti"
- Varmista, että kohta "Jaa oma sijainti" on aktiivinen ja käytössä (liukukytkin vihreänä)



Tarkista onko laitteen kompassi käytössä, eli palaa laitteen "Asetukset" -valikkoon


- Napauta kohtaa "Kompassi"
- Varmista, että valittuna on "Käytä todellista pohjoista"


Siinä tapauksessa jos yllä mainitut on tarkistettu ja silti oman paikan päivityksessä on ongelmia:


Tarvittaessa nollaa laitteen sijainti asetukset, eli palaa laitteen "Asetukset" -valikkoon


- Napauta "Yleiset"
- Napauta "Nollaa"
- Napauta "Nollaa sijainti ja tietosuoja"
- Toiminto palauttaa sijainnin ja tietosuojan osalta laitteen oletusasetukset käyttöön
- Kun sijainti- ja tietosuoja-asetukset on nollattu, apit eivät käytä sijaintiasi, ennen kuin annat niille luvan

Linkki Applen omaan ohjeeseen jossa sijainti -asetusten nollaus ja sen vaikutukset on käyty läpi


Miksi ”Oma Paikka” –kohteen tilatiedot (GSM Signaali, Satelliitit jne) eivät päivity?


Käytännössä ongelma ilmennyt niin, että ”Oma Paikka” –kohteen tilatiedot (GSM signaali, Satelliittien määrä tms) joko eivät päivity oikein tai ei päivity ensinkään.

Syynä on se, että joissain puhelimissa näitä tietoja ei aina saada laitteesta luettua, joko johtuen puhelimen piirisarjasta tai muusta ongelmasta itse puhelimessa. Joskus vika voi koskea vain osaa verkoista, esim. 2G ja 3G voi toimia ok ja 4G taas ei.


Kyse on silloin näistä karttanäkymän alareunan valikon kautta näkyvistä tiedoista:





Sovellusta käytettäessä joitain tietoja näytetään myös näytön yläreunan ilmoituspalkissa



Samoin puhelimesi omat ilmoitusasetukset vaikuttavat siihen mitä tietoja ilmoituspalkissa näytetään


iOS - ohjeet ilmoitusasetusten muuttamisesta

Android - ohjeet ilmoitusasetusten muuttamisesta