Mitä teen jos sovelluksella ei ole nettiyhteyttä (Live -palvelu ei toimi)?


1. Sulje sovellus ja käynnistä uudestaan

- Tarvittaessa pakota sovellus sulkeutumaan Googlen tai Applen oman ohjeen mukaisesti


2. Tarkista "Lisenssi" -valikosta, että sovelluksen käyttämä lisenssi on yhä voimassa

Tarvittaessa osta lisää lisenssiaikaa ja aktivoi se käyttöön


3. Tarkista että puhelimen oma nettiyhteys toimii, eikä käytössä ole lentokonetila tai mobiilidata pois päältä tms.

- Jos laitteen nettiyhteys ei toimi, sammuta laite (virrat pois) ja käynnistä uudestaan


4. Jos puhelimen nettiyhteys on ok, mutta sovelluksella ei ole nettiyhteyttä, etene seuraavasti:



Android

Jos edellä mainituista ei ollut apua

- Avaa laitteen "Asetukset" -valikko -> "Sovellukset" -> "Tracker" -> valitse:


1. Pakota lopetus

2. Tyhjennä välimuisti

3. Poista tiedot


Nämä toimenpiteet eivät poista sovelluksen asennusta, eivätkä poista Trackerin Live -palveluun tallennettuja tietoja



Tämän jälkeen käynnistä ja ota sovellus uudestaan käyttöön


- Käyttöönoton aikana antamasi puhelinnumeron perusteella synkronoidaan uudestaan kaikki aiemmin käyttämäsi tiedot Trackerin palvelimilta (lisenssi, jakonimi, kaverit, koirat ja muut kohteet jne.)

- Jos sinulla on useita Trackerin lisessejä ja lisenssiavaimia käytössäsi ja haluat itse varmistaa, että antamallasi puhelinnumerolla synkronoituvat juuri sen haluamasi lisenssin ja lisenssiavaimen tiedot, etene tämän ohjeen mukaan



Jos yllä mainittujen toimenpiteet on tehty, eikä niistä ei ollut hyötyä, niin toimi näin:


- Tarkista tämän Googlen oman ohjeen onko sovellukselle päivityksiä tarjolla

- Tarvittaessa poista sovellus Googlen oman ohjeen mukaan, sitten lataa ja asenna se uudestaan


Jos tähän mennessä mainituista keinoista ei ollut apua, niin tarkista nämä "Lisätietoja aiheesta" -kohdassa mainitut seikat


HUOM! 

Aina jos ilmenee ongelmia (mitä tahansa) kannattaa tarkistaa, että puhelimessa olevan sovelluksen käytössä on viimeisin ohjelmistopäivitys (tämän ohjeen mukaisesti)

Ongelmahan voi olla siinäkin, että sinulla on sovelluksella viimeisin päivitys käytössä, mutta sinua Trackerin livepalvelun kautta seuraavalla kaverillasi on omassa laitteessaan sovellus vanha ja päivittämättä


Useimmiten kyse on kuitenkin nettiyhteyden ongelmista, joko käyttämälläsi laitteella tai sitten yksittäisellä sovelluksella


Myös virranhallinnan asetukset voivat vaikuttaa siihen katkeaako sovelluksen nettiyhteys tai sijaintipalvelujen käyttö

Esim. kun käytät välillä toista sovellusta tai et koske laitteen näyttöön hetkeen aikaan tai laitteen näyttö sammuu



Varmista, että Android laitteen omat ohjelmisto- ja tietoturvapäivitykset ovat ajantasalla

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen Android laitteen ohjelmisto- ja tietoturvapäivitysten tarkistamiseksi ja päivittämiseksi



Tarkista onko käyttämälläsi Android laitteen sijaintipalvelut ja niihin liittyvät asetukset aktiiviset ja käytössä

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen jossa on neuvottu näihin liittyvät asetukset myös vanhemmille Android-laitteille

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen sijaintipalvelujen tarkkuuden parantamiseksi



Tarkista onko Trackerin sovelluksen tarvitsemat luvat (myös sijainti) aktiiviset ja käytettävissä

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen jossa on neuvottu käyttöoikeuksien tarkistus ja tarvittavien käyttölupien muokkaus

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen jossa on opastettu sijantia käyttävien sovellusten valinta ja käyttöoikeuksien muokkaus


Huom!
Jos sovellus on käyttämättä yli 3kk kannattaa tarkistaa yllä linkitetyn ohjeen kohta: "Käyttämättömien sovellusten lupien automaattinen poistaminen"



Onhan laitteellasi valittuna oikea klo/pvm, aikavyöhyke ja ajan automaattinen päivitys operaattorisi verkon kautta?

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen kellonajan, päivämäärän ja aikavyöhykkeen valitsemiseksi

- Jos ns. tupla-SIM laite, eli on kaksi eri SIM-korttia/liittymää eri operaattoreilta ja riippuen kumpi on käytössä ja jos silloin on ajan automaattisessa päivityksessä ongelmia, otathan yhteyttä joko kyseisten operaattorien omaan tekniseen tukeen tai sitten kyseisen Android laitteen valmistajan omaan tekniseen tukeen



Virranhallinta tai akkukestoa lisäävät asetukset voivat estää nettiyhteyden, GPS :n tai sijaintipalvelujen käytön

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen Android-laitteen akkukeston parantamiseen liittyvistä asetuksista ja niiden vaikutuksista

- Laitekohtaisia ohjeita löydät ottamalla yhteyttä käyttämäsi Android laitteen valmistajan omaan tekniseen tukeen



Tarkista, ettei käytössä ole jokin sellainen tila tai asetus, joka voisi estää laitteen tai sovelluksen nettiyhteyden

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen "Älä häiritse" - tilan asetuksista ja vaikutuksista

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen "Lentokonetila" asetuksesta

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen Mobiilidatan ja Mobiilitiedonsiirron kytkemiseksi päälle tai pois päältä


Jos ongelman ilmetessä sinulla oli käytössä pelkästään Wlan/WiFi yhteys, ota se pois päältä ja vain Mobiilidata käyttöön

Tai toisin päin, eli jos ongelman ilmetessä käytössä oli Mobiilidata, ota pois käytöstä ja yhdistä Wlan/WiFi verkkoon



Jos ongelman ratkaisu vaatisi Android laitteen palauttamista tehdasasetuksille

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen Android laitteen datan varmuuskopioinnista ja palauttamisesta

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen Android laitteen palauttamisesta tehdasasetuksille



Jos käyttämässäsi laitteessa ei jotain yllä mainituista valikoista tai asetuksista löydy, niin otathan silloin yhteyttä kyseisen Android laitteen valmistajan omaan tekniseen tukeen

iOS


HUOM!


Useimmiten kyse on kuitenkin nettiyhteyden ongelmista, joko käyttämälläsi laitteella tai sitten yksittäisellä sovelluksella


Myös virranhallinnan asetukset voivat vaikuttaa siihen katkeaako sovelluksen nettiyhteys tai sijaintipalvelujen käyttö

Esim. kun käytät välillä toista sovellusta tai et koske laitteen näyttöön hetkeen aikaan tai laitteen näyttö sammuu



Varmista, että iOS laitteen oma ohjelmisto on ajantasalla:


- Napauta iOS laitteen "Asetukset" -painiketta
- Napauta kohtaa "Yleiset"
- Napauta kohtaa "Ohjelmistopäivitys"


Varmista, että uusin Applen ohjelmistopäivitys on ladattu ja käytössä. Ellei ole, niin hyväksy uusimman ohjelmistopäivityksen lataaminen ja asentaminen


Linkki Applen omaan ohjeeseen iOS laitteen oman ohjelmiston päivittämiseksi



Tarkista appien päivitys taustalla, eli palaa laitteen asetuksissa "Yleiset" -valikkoon


- Napauta "Appien päivitys taustalla"
- Napauta listan alussa olevaa kohtaa "Appien päivitys taustalla"
- Varmista, että valittuna on "Wi-Fi ja mobiilidata"
- Varmista, että sovellusten listauksessa löytyvän "Tracker" -appin kohdalla liukukytkin on vihreänä (sovellus saa toimia taustalla ja käyttää tarvittaessa nyt myös nettiä myös mobiiliverkossa sekä laitteen GPS ja muita paikannuspalveluita)
- Ehkä on hyvä sallia myös "Kartat" appin päivitys taustalla, jos vaikuttaa muutoin laitteessasi sijaintipalvelujen yleiseen käytettävyyteen taustalla


Linkki Applen omaan ohjeeseen appien taustapäivityksistä



Tarkista vielä sovelluskohtaisesti sama taustaprosesseja koskeva asetus, eli palaa "Asetukset" - valikkoon


- Rullaa avautuvaa listaa kunnes löydät "Tracker"
- Napauta "Tracker" kohdalta sovelluksen asetukset auki
- Tarkista, että sallituna on: "Apin päivitys taustalla"
- Jos se oli pois päältä, aktivoi se napauttamalla liukukytkin vihreäksi
- Napauta "Ilmoitukset" ja varmista että liukukytkin on vihreänä kohdissa "Salli ilmoitukset" (valinnaisena "Äänet" ja "Merkit")
- Oletuksena "Ilmoitusten ryhmitys" on "Automaattinen" ja "Näytä esikatselu" -kohdassa on valittuna "Aina (oletus)"



Tarkista pvm/klo päivityksen tila, eli palaa laitteen asetuksissa "Yleiset" -valikkoon


- Napauta "Päivä ja aika"
- Varmista, että käytössä on "24 tunnin kello" ja myös "Aseta automaattisesti"

Tämä asetus vaikuttaa siihen käyttääkö käyttämäsi laite samaa aikaleimaa pvm/klo osalta kuin Trackerin palvelin. Jos ei käytä, ei laitteen, Trackerin sovelluksen tai paikantamiesi kohteiden tietojen synkronointi välttämättä toimi kuten pitäisi


Linkki Applen omaan ohjeeseen jos pvm/klo automaattipäivityksen kanssa tulee ongelmia



Tarkista onko "Alhaisen virran tila" käytössä, eli palaa laitteen "Asetukset" -valikkoon

- Napauta kohtaa "Akku"
- Jos haluat, ettei iOS laite itse sammuttele Trackerin sovelluksen taustaprosesseja (kuten sijaintipalvelut tai netin käyttö) akun varauksen laskiessa riittävän alas, valitse pois käytöstä "Alhaisen virran tila" (liukukytkin harmaaksi = pois päältä)


Linkki Applen omaan ohjeeseen "Alhaisen virran tila" -asetuksen käytöstä ja vaikutuksista



Applen ohjeet iOS laitteen tai sovelluksen nettiyhteyden ongelmissa


Jos ongelmana oli, että sijainti päivittyy sinulle, mutta ei niille jotka seuraavat sinua Tracker livepalvelun kautta ongelmana voi olla laitteen nettiyhteyden puolella (joko laitteen tai yksittäisen sovelluksen kohdalla, kuten Trackerin sovellus)


Linkki Applen omaan ohjeeseen jos iOS laite hukkaa nettiyhteyden

Linkki Applen omaan ohjeeseen jos yksittäinen sovellus hukkaa nettiyhteyden

Linkki Applen omaan ohjeeseen jos iOS laitteen, jonkin palvelun tai appin mobiilidata on pois päältä


Jos ongelman ilmetessä sinulla oli käytössä pelkästään Wlan/WiFi yhteys, ota se pois päältä ja vain Mobiilidata käyttöön

Tai toisin päin, eli jos ongelman ilmetessä käytössä oli Mobiilidata, ota pois käytöstä ja yhdistä Wlan/WiFi verkkoon