Miten asennan sovelluksen tai miten siirrän sen toiseen laitteeseen?

Saat asennettua ohjelman puhelimesi sovelluskaupan kautta:


iOS -laitteelle Apple App Storesta

Android -laitteelle Google Play -kaupasta


Sovelluksen lataamisen ja asentamisen eri vaiheet on näytetty tässä opastevideossa




Jos puhelimesi sovelluskaupan kautta ei sovelluksen asennus vaikuta alkavan ensinkään, niin tarkistathan silloin Applen oman ohjeistuksen ja Googlen oman ohjeistuksen käyttämäsi laitteen sovelluskaupan ongelmien ratkaisemiseksi


Asennus - Tuotetta aiemmin käyttäneellä: kirjaudu

Asennuksen aikana syöttämäsi puhelinnumeron ja laitteen tietojen perusteella löytyy jo aiemmin käytössä olleita (ja ehkä myös vielä voimassaolevia) lisenssiavaimia joista valita


Siinä tapauksessa:


- Jos kohdassa "Automaattinen kirjautuminen" on valinta aktiivisena, alkaa sovellus suoraan "Haetaan lisessiä" osuuden jälkeen synkronoida annetun puhelinnumeron perusteella löydettyjen tietojen avulla kaikki aiemmat käyttämäsi tiedot myös uuden laitteen Tracker sovelluksen asennukseen (mm. ryhmät, paikannettavat kohteet jne).


- Jos kohdassa "Automaattinen kirjautuminen" on valinta pois päältä, näytetään "Haetaan lisessiä" osuuden jälkeen ne lisenssiavaimet joita puhelinnumerolla löytyi, mutta sovellus ei nyt automaattisesti poimi mitään näistä, vaan käyttäjä itse voi avautuvasta valikosta kyseistä koodia napauttamalla valita suoraan sen koodin jota haluaa käyttää


- Jos käyttämääsi lisenssiavainta ei listalla näy tai haluat käyttää jotain muuta (esim. uusi käyttämätön lisenssiavain) voit valita listan lopusta "Ei mikään näistä" ja sitten: "Kirjaudu" ja jos sinulla on jo aiemmin käyttämäsi lisenssiavain tallessa ja haluisit käyttää sitä, niin valitse se listalta (napauta sitä, jotta se tulee valituksi) ja sovellus synkronoi niiden perusteella aiemmat tiedot myös uuden laitteen Tracker sovelluksen asennukseen (kohdeluettelon kohteet jne).


Näiden vaihdeiden jälkeen sovelluksen käyttöönotto etenee normaalisti sovelluksen alussa näytettäviin ohjekortteihin jne.


Jos kohteita, ryhmiä, kiintopisteitä jne. on useita satoja, voi synkronointi viedä jonkin verran aikaa, joten huolehdi ettei sovelluksen käytössä oleva nettiyhteys katkea tietojen synkronoinnin aikana


Laitteen virranhallinnan asetukset ovat usein syynä jos sovelluksen käytössä oleva nettiyhteys katkeaa kesken tietojen synkronoinnin

Asennus - Uudella asiakkaalla: rekisteröi tai ohita 

Silloin ei välttämättä löydy samalla tapaa tarvittavia tietoja jo valmiiksi Trackerin palvelimilta

"Haetaan lisenssiä" jälkeen näytettävän valikon lopusta voi napauttaa vaihtoehtoa: "Ei mikään näistä"

Sen jälkeen avautuvasta valikosta on uudella asiakkaalla kaksi muuta tapaa käytettävissä tuotetta asennettaessa:



Rekisteröi


Saat tuotteen käyttöösi esim. 14vrk koeversiona ja voit myöhemmin aktivoida sille maksullisen Päivälisenssin/24h tai 1 vuoden mittaisen lisenssin.


Valitse: Seuraava > Rekisteröi > Anna tarvittavat tiedot: Nimi, sähköpostiosoite, puhelinnumero > Tuote on voimassa 13 päivää (käyttöönottopäivä + 13 päivää = 14vrk) ja tähän 14vrk koeversioon sisältyy mm. Tracker Live - palvelu testiversion voimassaoloajan aikana.


Jos tätä ilmaista koeversiota ei asennuksen aikana sinulle tarjota, niin silloin käyttämäsi laitteen tunnistetiedot (IMEI tai BlueToothID) tai käyttämäsi puhelinnumero voi entuudestaan jo löytyä Trackerin palvelimilta. Otathan silloin yhteyttä Trackerin tekniseen tukeen tai lähetä Tukipyyntö jotta voimme lähettää sinulle tarkemmat ohjeet kuinka edetä


Sovellus tarjoaa asennuksen aikana mahdollisuutta jatkaa halutessaan vaikka ilman lisenssiavainta tai kirjautumista



Ohita


Saat seuraavanlaisen ilmoituksen joka tarkoittaa, että mm. Tracker live-palvelu ei ole käytettävissä:


"Voit myös ohittaa tämän vaiheen nyt ja käyttää ohjelmaa kirjautumatta. Tällöin kaikki ominaisuudet eivät ole käytettävissäsi, mutta näet oman paikkasi kartalla."

Ohjelman asennus ei etene puhelinnumeron syöttämisen jälkeen? 

Todennäköisesti ongelma poistuu heti kun sallit Google Play -kaupan sovellukselle ja Google Play Palvelut -järjestelmäsovellukselle käyttöoikeuden tekstiviesteihin


- Avaa puhelimestasi "Asetukset" valikko ja sitten: "Sovellustenhallinta" tai "Sovellukset" -valikko

- Joissain laitteissa nämä luvat löytyvät kun avaat "Asetukset" -valikosta kohdan "Yksityisyys" (joissain laitteissa: "Turvallisuus")

- Napauta yllä mainitun Google Play kaupan sovelluksen ja järjestelmäsovelluksen "Luvat" tai "Käyttöluvat" (joissain laitteissa voi vaatia, että napautat ensin "Lisäasetukset" ennen kuin pääset säätämään sovellukohtaisia käyttölupia


Eri laitevalmistajien laitteissa tuo valikkojen nimeämistapa voi vaihdella, mutta kuitenkin se valikko jossa näkyy kaikki puhelimeen asennetut sovellukset ja voit hallita niille myönnettyjä käyttölupia


Jos näyttää siltä, että et löydä laitteen valikoista kohtaa josta pääset hallinnoimaan sovelluksille myönnettyjä lupia, otathan yhteyttä siihen tahoon joka vastaa kyseisen laitteen teknisestä tuesta (laitteen myyjätaho, laitevalmistaja tai Googlen oma tekninen tuki)


Kun SMS vahvistusviesti on saatu onnistuunesti käsiteltyä, voit halutessasi poistaa Google Play -kaupalle ja Google Play Palvelut -järjestelmäsovellukselle myöntämäsi luvat tekstiviestien käyttöön

Miten asennan sovelluksen laitteeseen jossa ei ole SIM korttia?


Etene tämän opastevideon ohjeiden mukaan:




Ohje soveltuu myös muihin laitteisiin jolla ei ole SIM-korttia käytettävissä asennushetkellä


Yhteenvetona, tuo asennus lähtee etenemään eri tavalla siinä kohtaa jossa pyydetään syöttämään puhelinnumero SMS vahvistustunnuksen vastaanottamista varten.



1.

Koska laitteessasi ei ole SIM-korttia, eikä laitteella näin ollen ole omaa puhelinnumeroa jota se käyttäisi, niin etene näin:


- Muista aivan ensiksi ottaa puhelinnumerokentän alapuolella oleva valinta "Automaattinen kirjautuminen" pois päältä

- Syötä puhelinnumerokenttään jonkin sellainen omistamasi numero johon lähetetyn SMS-viestin pääset lukemaan

- SMS vahvistuksen jälkeen avautuu valikko "Valitse lisenssi"

- Jos antamallasi puhelinnumerolla löytyy oikea lisenssiavain suoraan, napauta ja valitse se

- Jos antamallasi puhelinnumerolla ei löydy mitään, tai ei juuri sitä lisenssiavainta jota haluaisit käyttäää, valitse. "Ei mikään näistä"



2.

Sen jälkeen saat näkyviin vaihtoehdot: 


Uusi käyttäjä: "Rekisteröidy"

Aiemmin tuotetta jo käyttänyt asiakas: "Kirjaudu"

Jos et halua rekisteröityä eikä ole aiempaa lisenssiavainta käytettävissä, niin voit valita: "Ohita"



3.

Kun olet onnistuneesti valinnut haluamasi lisenssiavaimen sovelluksen käyttöön, seuraavaksi valitaan käytettävä jakonimi


- Saat listan niistä jakonimistä, jotka puhelinnumerollasi on aiemmin olleet käytössä, joten valitse listalta haluamasi jakonimi

- Jos listattuna ei näy käyttämääsi jakonimeä ota silloin yhteyttä suoraan Trackerin tekniseen tukeen tai lähetä Tukipyyntö

- Jos haluat luoda aivan uuden jakonimen, valitse silloin "Ei mikään näistä" ja luo uusi jakonimi jota haluat jatkossa käyttää

- HUOM! Jos luot uuden jakonimen, sillä on tyhjä kohdeluettelo eikä aiempaa historiaa Tracker Live -palvelussa



Näiden vaihdeiden jälkeen sovelluksen käyttöönotto etenee normaalisti sovelluksen alussa näytettäviin ohjekortteihin jne.


Jos kohteita, ryhmiä, kiintopisteitä jne. on useita satoja, voi synkronointi viedä jonkin verran aikaa, joten huolehdi ettei sovelluksen käytössä oleva nettiyhteys katkea tietojen synkronoinnin aikana


Laitteen virranhallinnan asetukset ovat usein syynä jos sovelluksen käytössä oleva nettiyhteys katkeaa kesken tietojen synkronoinnin

Haluan siirtää sovelluksen toiseen laitteeseen, miten toimin?


ÄLÄ siirrä sovellusta uuteen laitteeseen jonkin pilvipalvelun varmuuskopiolta, vaan tee uusi puhdas asennus!



Laite jossa sovellus on ollut asennettuna (laite nro.1)


Jos sovelluksen käyttämä puhelinnumero vaihtuu:


- Avaa sovelluksen karttanäkymän vasemman puoleinen valikko -> Napauta: "Asetukset" -> Napauta: " Lisenssi" -> Napauta: "Puhelinnumero"

- Syötä uusi puhelinnumero ja vahvista muutos uuteen numeroon lähetetyssä SMS viestissä näkyvällä varmistuskoodilla

- Kun uusi numero on vahvistettu: Avaa sovelluksen karttanäkymän vasemman puoleinen valikko -> Napauta: "Asetukset" -> Napauta: " Lisenssi" -> Napauta kohtaa: "Vapauta lisenssi"


Jos sovelluksen käyttämä puhelinnumero pysyy samana:


- Avaa sovelluksen karttanäkymän vasemman puoleinen valikko -> Napauta: "Asetukset" -> Napauta: " Lisenssi" -> Napauta kohtaa: "Vapauta lisenssi




Laite johon sovellus siirretään (laite nro.2)


Jos sinulla on käytössä vain yksi lisenssiavain:


- Käytännössä sinun ei tarvitse kuin syöttää asennuksen aikana se puhelinnumero jota sovellus on aiemmassa laitteessa ollessaan käyttänyt ja kaikki muut tiedot (lisenssiavain, jakonimi, kohdeluettelo jne) synkronoidaan puhelinnumeron perusteella tähän uuteen laitteeseen


Jos sinulla on kaksi tai useampi lisenssiavain käytössäsi:


- Valitse asennuksen aikana puhelinnumerokentän alapuolelta ensin pois päältä "Automaattinen kirjautuminen"

- Sen jälkeen syötä se puhelinnumero jota sovellus käytti laitteessa nro.1 

- Sitten voit valita listalta haluamasi lisenssiavaimen ja jakonimen sovelluksen käyttöön



Kun sovellus on onnistuneesti siirretty laitteesta nro.1 laitteeseen nro.2 sovelluse synkronoi käyttämäsi jakonimen kohdeluettelon kohteet uuden laite nro.2 kohdeluetteloon


Jos kohteita, ryhmiä, kiintopisteitä jne. on useita satoja, voi synkronointi viedä jonkin verran aikaa, joten huolehdi ettei sovelluksen käytössä oleva nettiyhteys katkea tietojen synkronoinnin aikana


Laitteen virranhallinnan asetukset ovat usein syynä jos sovelluksen käytössä oleva nettiyhteys katkeaa kesken tietojen synkronoinnin