Sovelluksen kartat ja niihin liittyvät asetukset

Yleiset kartta-asetukset (mm. kartanlataus)

- Avaa vasen valikko -> Asetukset -> Kartat


Karttatasot ja niiden lisämateriaalit:

- Avaa vasen valikko -> Kartat


Oma riista- tai Reviiri-palvelun kartat:

- Avaa vasen valikko -> Asetukset -> "Reviiri" / "Oma Riista"


Karttanäkymässä näkyvien kuvakkeiden ja tietojen muokkaaminen:

- Avaa vasen valikko -> Asetukset -> Näyttö -> "Yksiköt" (mm. koordinaatit) / "Tiedot kartalla" / "Karttanäkymä" (kaikki karttanapit) / "kohteiden ulkonäkö" (mm. kohteiden kuvakkeet)



Miten saan näkymään kartalla tilarajat, merikartat, syvyyskäyrät tai jonkin hakemani alueen?

Se miten tilarajat saa näkymään kartalla jne. näytetään tässä ohjevideossa:




- Napauta karttanäkymän vasemman alakulman painiketta (avaa vasemman puolen sivuvalikon)
- Napauta "Kartat"
- Napauta avautuvan valikon lopussa näkyvää "Lisää tasoja"



Sen jälkeen voit valita näytettäväksi ja myös muokata seuraavien karttamateriaalien asetuksia: 


  • "Suomen kiinteistöt"
  • "Valtion metsästysmaat"
  • "Traficom syvyyskäyrät"
  • "Valtion retkeilyalueet"
  • "Liikenneviraston merikartat"
  • "Natura2000-suojelualueet"



"Kaikki karttakerrokset" -valikosta voi muokata seuraavia asetuksia:



"Suomen kiinteistöt"


- Voit valita mitä tietoja niistä haluat kartalla näytettävän "Rajat ja numerot" vai "Vain rajat" (tai molemmat aktiivisiksi yhtä aikaa)



"Valtion metsästysmaat"

- Voit valita haluatko nähdä "Kaikki alueet", "Hirvieläimet" vai "Pienriista" ja jokaiselle näistä voit valita näytettäväksi joko "Infoteksti" tai "Vain rajat" (tai molemmat aktiivisiksi yhtä aikaa)



Lisäksi valittavissa on:

"Traficom syvyyskäyrät"
"Valtion retkeilyalueet"
"Liikenneviraston merikartat"
"Natura2000-suojelualueet"


Huom!

Traficomin syvyyskäyrät -karttamateriaali on näkyvissä 18h, jonka jälkeen ne piilotetaan näkyvistä, mutta voidaan aktivoida uudestaan tarvittaessa


Merikartat on karttamateriaali jonka Tracker välittää asiakkailleen sellaisenaan kuin se Traficomin palvelimilta on tarjolla
Eli emme pääse itse vaikuttamaan merikarttojen karttamateriaaliin, syvyyskäyriin, väylämerkkeihin tms. tai jos merikarttaa ei jostain syystä ole saatavilla jollain tietyllä alueella



OmaRiista- ja Reviiri-palveluista haetut alueet:


Jos olet hakenut OmaRiista- tai Reviiri-palvelun kautta alueita, ne näkyvät tässä samaisessa "Kaikki karttakerrokset" valikossa

Näille erikseen haetuille alueille voit alueen nimeä napauttamalla valita "Normaali väritys", "Vain viivat" tai "Käänteisväritys" (tai kaikki aktiivisiksi yhtä aikaa)

Se mitä vaihtoehtoja on näytettävissä riippuu onko alue haettu OmaRiista-palvelusta vai Reviiri-palvelusta ja mitä ominaisuuksia kyseiselle alueelle on niissä palveluissa tallennettu ja aktivoitu käyttöön



Ongelmatilanteissa:


Jos karttamateriaali tai noudetut alueet tms. ei näy kartalla oikein tai niiden tieto ei näytä päivittyneen ajantasalle, voit resetoida ja nollata sovelluksen sekä sen paikallisesti tallennetut tiedot ja asetukset


Tällöin sovellus joutuu seuraavan kerran käynnistyessään lataamaan myös tarvittavat kartat ja karttamateriaalin uudestaan ja silloin voi olla varma, että aiemmin ladatut vanhat kartat tai niiden asetukset eivät ole tilanteeseen vaikuttamassa

Miksi en saa lisättyä Oma Riista -palvelussa luotua aluetta tai alueeseen tehdyt muutokset eivät päivity?

1. Alueen lisääminen ei onnistu


Saat lisättyä alueen Oma Riista -palvelun aluetunnuksella avaamalla sovelluksen vasemman puolen valikon:


- Napauta "Asetukset"

- Napauta "Oma Riista"

- Syötä aluetunnus ja napauta painiketta "Lisää"


Jos syötetty aluetunnus antaa virheilmoituksen:


- Tarkista puuttuuko käyttämästäsi aluetunnuksesta jokin merkki (sisältää 10 merkkiä) tai onko jokin merkki väärin

- Testaa toisessa laitteessa olevalla Trackerin sovelluksella (oma tai kaverin) toistuuko ongelma laitteesta riippumatta

- Tarkista onko laitteen tai sovelluksen nettiyhteys kunnossa

- Tarkista, että sinulla on käytössäsi viimeisin ajantasainen versio Trackerin sovelluksesta (päivitysohjeet)

- Jos laitteesta riippumatta käyttämäsi aluetunnus antaa virheen, ota yhteytä Oma Riista -palvelun omaan tukeen



2. Alueeseen tehdyt muutokset eivät päivity


Oma Riista -palvelussa tehdyt muutokset päivittyvät sovelluksen tietoihin aina viiveellä ja jos haluat varmistaa, että sovelluksen käytössä on uusin päivitetty materiaali, odota vähintään 24h jotta tehdyt muutokset ehtivät päivittyä


Jos aikaa on kulunut, eikä muutokset ole päivittyneet Trackerin sovellukseen kuten pitäisi:


- Avaa sovelluksen vasemman puolen valikko -> Napauta "Asetukset" -> Napauta "Oma Riista"
- Valikon lopussa näkyy Oma Riista -palvelusta noutamasi alueet ja jokaisen alueen rivin lopussa on roskakorin kuva, joten valitse kyseinen alue jonka tiedot eivät ole päivittyneet oikein ja Napauta roskakoria


Sen jälkeen:

- Avaa sovelluksen vasemman puolen valikko -> Napauta: "Asetukset"
- Napauta: "Kartat" -> Napauta: "Tyhjennä karttavälimuisti"


Sen jälkeen:

- Sulje sovellus ja käynnistä se uudestaan
- Avaa sovelluksesta "Asetukset" -> "Oma Riista" -> Syötä aluetunnus sille varattuun kenttää ja napauta "Lisää"
- Anna sovellukselle hetki aikaa synkronoida alueen tiedot Oma Riista -palvelusta


Tarkista ensin, että onhan käyttämäsi Trackerin sovellus päivitetty ja ajantasalla tämän ohjeen mukaisesti


Huomioithan, että Oma Riista -palvelussa tehdyt muutokset voi tallentaa kahdessa eri vaiheessa: 


1. Keskeneräisenä

2. Valmiina


...ja että näiden vaiheiden jälkeen pitää vielä erikseen valita "Aseta lupa-alue valmiiksi" jotta tehdyt muutokset tallentuvat käytetylle lupa-alue tunnukselle


Riista.fi sivuston oma ohje opastaa miten alue tallennetaan Oma Riista -palvelussa

Muutokset voivat näkyä Oma Riista -palvelussa ok, mutta eivät silti ole siirtyneet käytetylle lupa-alue tunnukselle, ellei tallennukset ole menneet läpi ok tai jos lopuksi on jäänyt valitsematta "Aseta lupa-alue valmiksi"


Jos kaikesta huolimatta kyseinen alue tai siihen tehdyt muutokset eivät tunnu päivittyvän kuten pitää, niin ota kuvaruutukaappaus kyseisestä alueesta Oma Riista -palvelussa ja sitten kuvaruutukaappaus siitä miltä alue näyttää Trackerin sovelluksessa ja tarvittaessa selvennä mitkä ovat nuo tallentamasi muutokset jotka eivät sovelluksen karttanäkymään ole päivittyneet kuten pitäisi


Lähetä tallentamasi kuvaruutukaappaus sen jälkeen Trackerin tekniseen tukeen Tukipyynnön liitteenä


Liitä mukaan kyseisen alueen Oma Riista -aluetunnus ja seuraavat tiedot oman Tracker sovelluksen "Lisenssi" -valikosta:


- Avaa sovelluksen vasemman puolen valikko
- Napauta: "Asetukset"

- Napauta: "Lisenssi"


Tarvittavia tietoja ovat tässä "Lisenssi" -valikossa näkyvät:


Lisenssiavain

Jakonimi

Puhelinnumero


Sitä ennen voi testata jossain toisessa omistamassasi puhelimessa jossa Trackerin sovellus on asennettuna tai pyytää kaveriasi jolla on Trackerin sovellus lataamaan tuo kyseinen lupa-alue ja varmistamaan, että toistuuko ongelma ilmoitetun mukaisena riippumatta käytetystä puhelimesta/sovelluksesta

Miksi kartta ei käänny kulkusuunnan mukaisesti (pysyy lukittuna pohjoiseen)?

Saat muutettua tätä asetusta napauttamalla karttanäkymässä oikean yläkulman kompassi -kuvaketta


Jos kompassi -kuvake ei tunnu auttavan ja kartta pysyy yhä lukittuna pohjoiseen, voi käytössä olla "Helppo tila"

Poista "Helppo tila" käytöstä ja sen jälkeen kompassi -kuvaketta napauttamalla saat kartan lukituksen päälle tai pois



"Helppo tila" - toiminnon poistaminen käytöstä


- Avaa Trackerin sovellus

- Napauta karttanäkymässä vasemman alakulman painiketta tai pyyhkäise näytön vasemmasta laidasta kartan keskelle päin

- Avautuu sovelluksen vasemman puoleinen sivuvalikko

- Rullaa tuo valikko aivan loppuun ja napauta kohtaa "Asetukset"

- Sen jälkeen avautuvasta valikosta napauta kohtaa: "Näyttö"

- Napauta avautuvan valikon ylimmäisenä olevan "Helppo tila" toiminnon liukukytkin vihreästä harmaaksi (ei käytössä)



Vaikka "Helppo tila" -toiminto poistettu käytöstä, miksei kompassi -kuvake edelleenkään vapauta karttalukitusta?


Silloin jäljelle jää yleensä nämä seuraavat vaihtoehdot: 


- Laitteen sähköinen kompassi on rikki? 

- Laitteen sähköinen kompassi ei ole käytettävissä? 

- Laitteessa ei ole sähköistä kompassia?


Laitteen sovelluskaupasta löytyy yleensä joko laitevalmistajan omia tai muiden valmistamia sovelluksia joilla voi testata laitteen GPS:n ja sähköisen kompassin tilanteen. Ole tarvittaessa yhteydessä suoraan laitteen omaan tekniseen tukeen (tai myyjään, jos takuunalainen laite kyseessä)

Mikä on tämä kartalla näkyvä "Oma paikka" -kohteesta lähtevä nuoli, viiva tai oranssi alue?

1. Oranssi nuoli



Olet asettanut suunnistuskohteen joka on näkyvän kartta-alueen ulkopuolella

Oranssi nuoli "Oma paikka" -kohteesta osoittaa tuohon suunnistuskohteeseen:






2. Oranssi alue




Tämä oranssi alue on nimeltään Hajukartio ja se näyttää tuulensuunnan sinun sijaintiisi nähden




3. Suora viiva joka lähtee "Oma paikka" -kohteesta



Kyseessä on Mittaviiva sinun sijainnistasi kartalla näkyvän kursorin sijaintiin


Saat nämä yllä mainitut pois karttanäkymästä seuraavalla tavalla:


Oranssi nuoli - Suunnistuskohde

- Avaa karttanäkymän vasen valikko -> "Tämä paikka..." -> "Peruuta suunnistus"


Oranssi alue - Hajukartio (tuulen suunta)

- Avaa oikean puoleinen valikko -> Napauta "Oma paikka" -kohteen nimeä -> "Hajukartio" -> Napauta liukukytkin harmaaksi


Suora viiva - Mittaviiva

- Avaa karttanäkymän vasen valikko -> "Asetukset" -> "Näyttö" -> "Näytä mittaviivat" -> Napauta liukukytkin harmaaksi

Miksi kartalla näkyvä Hajukartio (tuulensuunta) osoittaa väärään suuntaan?

Hajukartio (tuulensuunta)




Tuulensuuntatiedon data ei tule Suomen Ilmatieteenlaitokselta, vaan maailmanlaajuisesta OpenWeatherMap -palvelusta


Tästä johtuen se ei välttämättä aina täsmää aivan 1:1 todellisen reaaliaikaisen tilanteen kanssa




Lisätietoa aiheesta:



Ongelman ilmetessä sen syytä voi rajata seuraavalla tavalla:


Avaa karttanäkymän alareunasta esiin vedettävä "Oma paikka" -kohteen tilatiedot näkymä

Tarkista mitä ilmoitetaan kohdassa: "Tuuli"




Vian ollessa sovelluksessa:


Tiedoissa lukee "pohjoinen" ja kartio osoittaa pohjoiseen (laajenee pohjoiseen päin sinun sijainnistasi, eli tuulee etelästä)


- Sulje sovellus ja käynnistä uudestaan

- Tarkista, että sovellus on päivitetty ja ajantasalla

- Tarvittaessa resetoi ja nollaa sovelluksen käyttämät asetukset

- Tarkista, että sovelluksella on internetyhteys käytettävissään (iOS ja Android ohjeet)



Vian ollessa OpenWeatherMap -palvelun säätiedoissa:


Tiedoissa lukee "pohjoinen" ja kartio osoittaa etelään (laajenee etelään päin sinun sijainnistasi, eli tuulee pohjoisesta)

Mutta samaan aikaan pilvet kulkevat taivalla pohjoiseen (eli todellisuudessa silloin tuulee sinun sijaintiisi nähden etelästä)


- Täytyy odottaa, että OpenWeatherMap -palvelun tiedot päivittyvät viimein oikein

- Trackerin tekninen tuki ei pysty auttamaan tässä tilanteessa, sillä vika ei ole Trackerin sovelluksessa