Tracker App - Oman sijainnin paikannus

Kun avaat sovelluksen, näkyy karttanäkymän alareunan valikossa aina ensimmäisenä kohde "Oma paikka"


  1. Jos GPS on päällä ja käytettävissä, niin voit nopeasti keskittää kartan omaan sijaintiin napauttamalla kohteen "Oma paikka" nimen oikealla puolella näkyvää kuvaketta. (Oletuksena käytössä on pyöreä vihreä kuvake)
  2. GPS-kuvakkeen vieressä on karttanappi: "Vaihda seurattavaa kohdetta" (tähtäin -kuvake), jota napauttamalla voit nopeasti vaihtaa oman sijainnin ja jonkin toisen seuraamasi kohteen sijainnin välillä


Lisätietoja kartalla näkyvistä kuvakkeista ja karttamerkinnöistä löydät tästä artikkelista


Alla on käyty läpi muut oman paikan paikantamiseen liittyvät asetukset ja miten niitä voi muokata
(Napauta aihetta jota haluat tarkastella)



Oman profiilin tietojen muokkaaminen
Napauta karttanäkymän alareunasta kohteen "Oma paikka" info -valikon sormella ylös ja auki, saat näkyviin seuraavia tietoja:

- Kulkemasi matkan (hännän matka kilometreinä
- Kulkusuunnan astelukuna
- Puhelimesi akun varauksen prosentteina

Napauta Asetukset -painiketta (ratas -kuvake valikon alareunassa
Sen jälkeen napauta sitä kohtaa valikossa jonka tietoja haluat muokata:

Nimi omalla kartalla
- Vaikuttaa kartalla näkyvään nimeen ja karttanäkymän alareunan valikossa käytettävään nimeen

Näyttönimi
- Kun liityt ryhmään, niin tämä nimi näkyy ryhmän tiedoissa ja niiden karttanäkymässä jotka ovat saman ryhmän jäseniä

Profiilikuva
- Näkyy karttanäkymän alareunan valikossa ja profiilikuvanasi kun liityt ryhmään

Näytä hajukartio
- Jos valittuna käytettäväksi, näet karttanäkymässä oranssin kartion oman sijaintisi yhteydessä joka osoittaa myötätuuleen ja näyttää sen hetkisen tuulensuunnan


Oman sijainnin paikantaminen


Kytke GPS päälle
- Kuvake sijaitsee kartan alareunassa oikealla (Satelliitti -kuvake)
- Vaatii toimiakseen, että olet sallinut laitteessasi Trackerin sovellukselle sijaintipalvelujen ja paikkatiedon käyttöluvat
- Kun satelliitin kuva on vihreänä, päivittyy paikkatietosi kartalle ja paikkatietoasi voidaan jakaa myös niiden ryhmien kautta jotka sinulla on tilattuna ja myös Tracker Safetyn kautta
- Kun satelliitin kuva on punainen ja sen päällä on poikkiviiva, paikkatietosi ei päivity kartalla, eikä sitä voida jakaa ryhmiin, jotka olet tilannut, eikä myöskään Tracker Safetyn kautta
 
Määritä haluamasi paikannustiheys
- Vedä karttanäkymän alareunasta kohteen "Oma paikka" info -valikon sormella ylös ja auki
- Napauta Asetukset -painiketta (ratas -kuvake valikon alareunassa)
- Napauta: Paikan päivitystiheys ja valittavissa on seuraavat asetukset:

Vain yksittäiset paikat
- Tällöin kartta keskitetään omaan sijaintiin ainoastaan jos napauta tämän Asetukset -valikon yläreunassa olevaa POI/kiintopisteen kuvaketta tai karttanäkymän alareunassa näkyvän "Oma paikka" -kohteen kuvaketta

Jatkuva (oletuksena käytössä)
- Tällöin kohteen "Oma paikka" paikkatietoa päivitetään jatkuvasti ja niin nopeasti kuin puhelimesi vain pystyy paikkatietoa antamaan

5sek, 10sek, 30sek, 1min
- Näistä voit nopeasti valita käyttöösi sopivan paikannustiheyden

Vapaavalintainen
- Jos haluat määritellä paikannustiheydeksi jonkin muun, niin voit napauttaa tätä ja syöttää haluamasi paikannustiheyden sekunteina

Jos käytössäsi on Android -laite, niin voit ottaa käyttöön tarvittaessa myös asetuksen: "Vanha Android -paikannus"

 
Oman paikkatiedon jakaminen
Ryhmät
Kun liityt ryhmään, niin oma paikkatietosi välitetään automaattisesti kaikille muille saman ryhmän jäsenille

Jos kaverisi haluaa seurata reaaliajassa sinun sijaintiasi oman Tracker sovelluksen kartalla, niin teidän molempien pitää olla jäseninä samassa ryhmässä. Omaa reaaliaikaista paikkatietoa voi jakaa vain ryhmien kautta

Lisätietoja ryhmistä ja niiden toiminnasta löydät tästä artikkelista

Tallenna jälki viivana
Voit valita "Tallenna jälki viivana" ja jakaa tallennetun .GPX tiedoston esim. viestin tai sähköpostin kautta

- Napauta: "Tallenna jälki viivana"
- Valitse tallennettavan jäljen alku- ja loppuaika, eli miltä aikaväliltä oman sijaintisi paikkatietoa haluat tallennettavan viivana
- Anna tallennettavalla tiedostolle nimi
- Valitse käytettävä väri
- Valitse näytetäänkö tallennettu viivamerkintä yhtenäisenä viivana vai katkoviivana
- Voit tallentaa kuvauksen, joka näytetään viivamerkinnän yhteydessä sovelluksen valikoissa
- Voit valita sen sijainniksi olemassa olevan kansion tai luoda uuden kansion tai jakaa sen ryhmään
- Lopuksi napauta Tallenna -painiketta


Kun avaat Viivamerkinnän tallentamisen jälkeen sen oman Asetukset -valikon:

1. Voit napauttaa: Ryhmä ja jakaa karttamerkinnän ryhmään
2. Voit jakaa sen linkkinä, jonka toinen Tracker App -käyttäjä voi avata omalla sovelluksellaan (Huom! Linkin vastaanottaja voi avata sen vain Tracker App sovelluksella)
3. Voit ladata sen .GPX tiedostona ja lähettää se esim. viestin tai sähköpostin mukana jollekin toiselle käyttäjälle
- Se joka saa tuon .GPX tiedoston, voi napauttaa sitä ja valita haluamansa sovelluksen tai palvelun, joka kykenee käsittelemään .GPX tiedostoja ja näyttämään ne kartalla
- Jos .GPX tiedosto avataan Tracker App sovelluksella, niin silloin se näkyy kartalla ja tallentuu myös kyseisen käyttäjän "Omat merkinnät" -valikkoon
 


Myös käyttämäsi iOS tai Android -laitteen omat asetukset vaikuttavat oman paikan paikantamiseen:


Android

Varmista, että Android laitteen omat ohjelmisto- ja tietoturvapäivitykset ovat ajan tasalla

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen Android laitteen ohjelmisto- ja tietoturvapäivitysten tarkistamiseksi ja päivittämiseksi



Tarkista onko käyttämälläsi Android laitteen sijaintipalvelut ja niihin liittyvät asetukset aktiiviset ja käytössä

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen jossa on neuvottu näihin liittyvät asetukset myös vanhemmille Android-laitteille

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen sijaintipalvelujen tarkkuuden parantamiseksi



Tarkista onko Trackerin sovelluksen tarvitsemat luvat (myös sijainti) aktiiviset ja käytettävissä

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen jossa on neuvottu käyttöoikeuksien tarkistus ja tarvittavien käyttölupien muokkaus

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen jossa on opastettu sijaintia käyttävien sovellusten valinta ja käyttöoikeuksien muokkaus


Huom!
Jos sovellus on käyttämättä yli 3kk kannattaa tarkistaa yllä linkitetyn ohjeen kohta: "Käyttämättömien sovellusten lupien automaattinen poistaminen"



Onhan laitteellasi valittuna oikea klo/pvm, aikavyöhyke ja ajan automaattinen päivitys operaattorisi verkon kautta?

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen kellonajan, päivämäärän ja aikavyöhykkeen valitsemiseksi

- Jos ns. tupla-SIM laite, eli on kaksi eri SIM-korttia/liittymää eri operaattoreilta ja riippuen kumpi on käytössä ja jos silloin on ajan automaattisessa päivityksessä ongelmia, otathan yhteyttä joko kyseisten operaattorien omaan tekniseen tukeen tai sitten kyseisen Android laitteen valmistajan omaan tukeen



Jos Android laitteen kompassi ei toimi tai on epätarkka

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen Android laitteen kompassin kalibroimiseksi

- Lisäksi Google Play kaupasta löytyy useita erillisiä sovelluksia kompassin ja muidenkin sensoreiden kalibroimiseen Android laitteessa. Kannattaa lisäksi kysyä Android laitteen valmistajan omasta teknisestä tuesta sillä heillä voi olla oma sovellus tähän tarkoitukseen, joka soveltuu juuri sinun laitteellesi ja siinä käytetyille komponenteille



Virranhallinta tai akkukestoa lisäävät asetukset voivat estää nettiyhteyden, GPS :n tai sijaintipalvelujen käytön

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen Android-laitteen akkukeston parantamiseen liittyvistä asetuksista ja niiden vaikutuksista

- Laitekohtaisia ohjeita löydät ottamalla yhteyttä käyttämäsi Android laitteen valmistajan omaan tekniseen tukeen



Jos ongelman ratkaisu vaatisi Android laitteen palauttamista tehdasasetuksille

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen Android laitteen datan varmuuskopioinnista ja palauttamisesta

- Linkki Googlen omaan ohjeeseen Android laitteen palauttamisesta tehdasasetuksille

iOS

Varmista, että iOS laitteen oma ohjelmisto on ajan tasalla


- Napauta iOS laitteen "Asetukset" -painiketta
- Napauta kohtaa "Yleiset"
- Napauta kohtaa "Ohjelmistopäivitys"
- Varmista, että uusin Applen ohjelmistopäivitys on ladattu ja käytössä. Ellei ole, niin hyväksy uusimman ohjelmistopäivityksen lataaminen ja asentaminen


Linkki Applen omaan ohjeeseen iOS laitteen oman ohjelmiston päivittämiseksi



Tarkista appien päivitys taustalla, eli palaa laitteen asetuksissa "Yleiset" -valikkoon


- Napauta "Appien päivitys taustalla"
- Napauta listan alussa olevaa kohtaa "Appien päivitys taustalla"
- Varmista, että valittuna on "Wi-Fi ja mobiilidata"
- Varmista, että sovellusten listauksessa löytyvän "Tracker" -appin kohdalla liukukytkin on vihreänä (sovellus saa toimia taustalla ja käyttää tarvittaessa nyt myös nettiä myös mobiiliverkossa sekä laitteen GPS ja muita paikannuspalveluita)
- Ehkä on hyvä sallia myös "Kartat" appin päivitys taustalla, jos vaikuttaa muutoin laitteessasi sijaintipalvelujen yleiseen käytettävyyteen taustalla

Linkki Applen omaan ohjeeseen appien taustapäivityksistä



Tarkista vielä sovelluskohtaisesti sama taustaprosesseja koskeva asetus, eli palaa "Asetukset" - valikkoon


- Rullaa avautuvaa listaa kunnes löydät "Tracker"
- Napauta "Tracker" kohdalta sovelluksen asetukset auki
- Tarkista, että sallittuna on: "Apin päivitys taustalla"
- Jos se oli pois päältä, aktivoi se napauttamalla liukukytkin vihreäksi
- Napauta "Ilmoitukset" ja varmista että liukukytkin on vihreänä kohdissa "Salli ilmoitukset" (valinnaisena "Äänet" ja "Merkit")
- Oletuksena "Ilmoitusten ryhmitys" on "Automaattinen" ja "Näytä esikatselu" -kohdassa on valittuna "Aina (oletus)"



Tarkista pvm/klo päivityksen tila, eli palaa laitteen asetuksissa "Yleiset" -valikkoon


- Napauta "Päivä ja aika"
- Varmista, että käytössä on "24 tunnin kello" ja myös "Aseta automaattisesti"

Tämä asetus vaikuttaa siihen käyttääkö käyttämäsi laite samaa aikaleimaa pvm/klo osalta kuin Trackerin palvelin. Jos ei käytä, ei laitteen, Trackerin sovelluksen tai paikantamiesi kohteiden tietojen synkronointi välttämättä toimi kuten pitäisi


Linkki Applen omaan ohjeeseen jos pvm/klo automaattipäivityksen kanssa tulee ongelmia



Tarkista onko "Alhaisen virran tila" käytössä, eli palaa laitteen "Asetukset" -valikkoon

- Napauta kohtaa "Akku"
- Jos haluat, ettei iOS laite itse sammuttele Trackerin sovelluksen taustaprosesseja (kuten sijaintipalvelut tai netin käyttö) akun varauksen laskiessa riittävän alas, valitse pois käytöstä "Alhaisen virran tila" (liukukytkin harmaaksi = pois päältä)


Linkki Applen omaan ohjeeseen "Alhaisen virran tila" -asetuksen käytöstä ja vaikutuksista



Tarkista onko sijaintipalvelut käytössä ja paikannus sallittu, eli palaa laitteen "Asetukset" -valikkoon

- Napauta "Tietosuoja"
- Napauta "Sijaintipalvelut"
- Varmista, että kohta "Sijantipalvelu" on aktiivinen ja käytössä (liukukytkin vihreänä)
- Napauta kohtaa "Jaa oma sijainti"
- Varmista, että kohta "Jaa oma sijainti" on aktiivinen ja käytössä (liukukytkin vihreänä)



Tarkista onko laitteen kompassi käytössä, eli palaa laitteen "Asetukset" -valikkoon


- Napauta kohtaa "Kompassi"
- Varmista, että valittuna on "Käytä todellista pohjoista"


Siinä tapauksessa jos yllä mainitut on tarkistettu ja silti oman paikan päivityksessä on ongelmia:


Tarvittaessa nollaa laitteen sijainti asetukset, eli palaa laitteen "Asetukset" -valikkoon


- Napauta "Yleiset"
- Napauta "Nollaa"
- Napauta "Nollaa sijainti ja tietosuoja"
- Toiminto palauttaa sijainnin ja tietosuojan osalta laitteen oletusasetukset käyttöön
- Kun sijainti- ja tietosuoja-asetukset on nollattu, apit eivät käytä sijaintiasi, ennen kuin annat niille luvan

Linkki Applen omaan ohjeeseen jossa sijainti -asetusten nollaus ja sen vaikutukset on käyty läpi