iOS - Varför kan min vän inte spåra mig?

Snabbt Svar:




När du är säker på att appen har anslutning till internet (t.ex. nedladdning av kartan fungerar ok) gör du så här:


  • Se till att licensen du använder är giltig, om den har löpt ut, förläng licenstiden och aktivera den
  • Om dina vänner säger att de inte kan spåra dig via Tracker's live -> se "Mer information" nedan
  • Kontakta ägaren till GPS-enheten (eller din vän) som du spårar för att se till att utdelningsnamnet och lösenordet är ok

    (OBS! En liten bokstav "a" skiljer sig från en stor bokstav "A" eftersom utdelningsnamn och lösenord måste vara exakt rätt


Mer information:


OBS!
I allmänhet, om du upplever fel i appen eller ändringar (av något slag) rekommenderas det alltid att du kontrollerar om din Tracker-applikation har de senaste uppdateringarna installerade (använd dessa instruktioner)


Det kan också vara så att du har den senaste uppdateringen installerad för appen, men din vän som spårar dig via Tracker live har inte uppdaterat sin egen Tracker-applikation (appen är föråldrad). Så se till att båda har den senaste versionen installerad

I de flesta fall ligger dock problemet med internetanslutning, antingen för den enhet du använder eller bara för en enskild applikation som inte har tillgång till internet

Inställningar för energihantering kan också påverka om en applikation kopplas bort från Internet eller använder platstjänster med vissa begränsningar (eller inte kan användas alls)

Till exempel när du byter från att använda en annan applikation och sedan återgår till Tracker-appen eller inte rör på skärmen på ett tag eller om skärmsläckaren släckt skärmen



Om din vän inte kan spåra dig


  • När du är på kartan, tryck på ikonen i det nedre högra hörnet för att öppna menyn till höger -> tryck på "Alla mål" -> tryck på "Min position"
  • Från menyn som öppnas: kolla "utdelningsnamn" och "tittarkod" och kolla så dom stämmer överens med vad dina vänner använder.
  • Kontrollera också att "Dela ut lokalisering" är aktiverat (ska vara grön) och om inte, tryck på skjutreglaget för att ändra det
  • Du kan också kolla i samma meny under "Följare" om din vän är med på listan


Be om nödvändigt din vän att ändra tittarkoden genom att trycka på "Tittarkod" eller ta bort dig helt från din väns mållista och lägg till dig en gång till via Tracker Live, men den här gången med uppdaterad information

Lägga till eller ta bort en vän

  • När du är på kartan Tryck på målknappen i det nedrehögra hörnet eller dra fingret från höger sida av skärmen in mot mitten
  • Tryck på "Alla mål"
  • Tryck på "Mina enheter"
  • Scrolla ner till din vän och tryck på namnet (inte ikonen)
  • För att ta bort tryck på soptunnan uppe i det högra hörnet
  • För att lägga till en vän Tryck på plus ikonen (+) under Alla mål
  • Tryck på "Sök på Tracker live"" fyll i rätt information



Om problemet fortfarande kvarstår:



Se till att din iOS-enhets egen programvara är uppdaterad
Länk till Apples egen guide om hur man kontrollerar och uppdaterar iOS-enhetens egen programvara


Se till att Tracker Hunter 6 får vara på och fungera även när du använder en annan app, skärmen är avstängd etc.

Länk till Apples egen guide om hur du kontrollerar behörigheter och inaktiverar eller aktiverar dem för applikationer (t.ex. Tracker App)


Se till att iOS-enhetens tids- / datumuppdatering är inställd på automatisk, för detta påverkar också GPS-noggrannheten på din enhet

Länk till Apples egen guide om vad du ska göra om den här inställningen inte sparar ändringar som görs eller inte svarar


Se till att iOS-enhetens "Strömsparläge" inte begränsar appanas användning av enhetens GPS- och Tracker Live-spårning
Länk till Apples egen guide om inställningar för "Strömsparläget" och vilka effekter den har på din iOS-enhet


Se till att kontrollera eventuella nätverksproblem som kan orsaka att Tracker live-mål inte synkroniseras ordentligt

Detta gäller om du kan se din egen position på kartan, men du inte kan spåra något annat mål över Tracker Live och inte kan ladda ner nya kartor. Då är det antingen iOS-enheten som har tappat sin nätverksanslutning eller till bara en app (Tracker-app) som inte har tillgång till internet

  • Länk till Apples egen guide om det är en enda app som har tappat anslutningen till internet
  • Länk till Apples egen guide om du ser ett felmeddelande "Ingen tjänst" eller "Söker" på din iOS-enhet
  • Länk till Apples egen guide om du behöver kontrollera att mobildata är avstängd för iOS-enheter, tjänster eller appar


Om du bara har en WLAN / WiFi-anslutning när problemet uppstår, stäng av det och slå bara på mobildata

Eller vice versa, dvs. om mobildata användes när problemet uppstod, inaktivera det och anslut till WLAN / WiFi-nätverket




Du kan också kontakta Tracker Support eller skicka oss ett ärende om du stöter på oväntade problem eller felmeddelanden etc. så att vi kan ge dig mer detaljerade instruktioner