iOS - Varför visas min egen position inte på kartan eller uppdateras inte vid vald intervall?

Snabbt svar:

  • Öppna målmenyn till höger genom att trycka på ikonen i nedre högra hörnet i kart vyn eller dra fingret från höger sida av skärmen in mot mitten
  • Tryck på "Min position" (namnet inte ikonen)
  • Tryck nu på "Positionen uppdateras frekvent"
  • Testa om någon annan inställning fungerar bättre på din iOS-enhet än standard "Kontinuerlig"


  • Nu kan du trycka på nålknappen bredvid "Min position" i menyn -> tryck på ikonen för att visa din position på kartan
  • Eller så kan du göra detta i kart vyn genom att trycka på ikonen för "Min position" längst ner på skärmen i panelen


Då visar appen din egen position på kartan men det finns också två andra ikoner på kartan som är relaterade till detta:




Om ikonen för GPS är grå, som visas på bilden ovan -> tryck på ikonen

Då aktiveras GPS:en och används för att beräkna din position på kartan och uppdatera positionen med vald intervall


Om du inte kan aktivera din iOS-enhets GPS enligt beskrivningen ovan får du ett felmeddelande på skärmen:

"Positionering är inaktiverad i telefoninställningar. Aktivera positionering där."


Om så är fallet bör du kontrollera inställningarna i guiden "Mer information" nedan:



Mer information:


OBS!

Om du stöter på problem (av något slag) är det alltid bra att se till att appen på din telefon har de senaste uppdateringarna installerade (använd dessa instruktioner)


Inställningar för energihantering kan också påverka om en applikation kopplas bort från Internet eller använder platstjänster med vissa begränsningar (eller inte kan användas alls)

Till exempel när du byter från att använda en annan applikation och sedan återgår till Tracker-appen eller inte rör på skärmen på ett tag eller om skärmsläckaren släckt skärmen



Se till att din iOS-enhets egen programvara är uppdaterad
Länk till Apples egen guide om hur man kontrollerar och uppdaterar iOS-enhetens egen programvara


Se till att Tracker Hunter 6 får vara på och fungera även när du använder en annan app, skärmen är avstängd etc.

Länk till Apples egen guide om hur du kontrollerar behörigheter och inaktiverar eller aktiverar dem för applikationer (t.ex. Tracker App)


Se till att iOS-enhetens tids- / datumuppdatering är inställd på automatisk, för detta påverkar också GPS-noggrannheten på din enhet

Länk till Apples egen guide om vad du ska göra om den här inställningen inte sparar ändringar som görs eller inte svarar


Se till att iOS-enhetens "Strömsparläge" inte begränsar appanas användning av enhetens GPS- och Tracker Live-spårning
Länk till Apples egen guide om inställningar för "Strömsparläget" och vilka effekter den har på din iOS-enhet


Se till att platstjänster och GPS är aktiverade för din iOS-enhet eller för en enskild app (Tracker-appen)
Länk till Apples egen guide om hur man slår på eller stänger av platstjänster och GPS


Se till att kompass är aktiverat för din iOS-enhet
Länk till Apples egen guide om hur du kopplar på eller av Kompass


Du kan också återställa platstjänster på din iOS-enhet om det skulle vara nödvändigt
Länk till Apples egen guide som visar vilka appar och tjänster som påverkas och hur proceduren görs




Du kan också kontakta Tracker Support eller skicka oss ett ärende om du stöter på oväntade problem eller felmeddelanden etc. så att vi kan ge dig mer detaljerade instruktioner  


Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Synd att vi inte kunde vara till hjälp. Hjälp oss förbättra denna artikel med din feedback.