Vad ska jag göra om App fortfarande inte har en internetanslutning (Tracker Live inte fungerar)?


1.

  • Stäng appen och starta sedan om appen
  • Tvinga vid behov appen att stänga genom att följa Googles egen guide


2.

3.

  •  Kontrollera att telefonens egen internetanslutning fungerar (inget flygplansläge aktivt eller mobildata av, etc)
  • Om enhetens internetanslutning inte fungerar av annan anledning stänger du av enheten och slå på den igen


4.

  • Om applikationen fortfarande inte har en internetanslutning, gör så här




Android


Om det inte hjälper med dessa ovannämnda steg gör så här:

  • Öppna enhetens "Inställningar" -> "Program" eller "Appar" -> "Tracker"
  • Tryck på: Stäng eller Tvinga stängning
  • Tryck på: Rensa (ta bort) Töm cache
  • Tryck på: Rensa (ta bort) Rensa data


Dessa tre steg avinstallerar inte applikationen och de raderar inte data som lagras på Tracker Live



OBS!

Om du stöter på problem (av något slag) är det alltid bra att se till att appen på din telefon har de senaste uppdateringarna installerade (använd dessa instruktioner)


Inställningar för energihantering kan också påverka om en applikation kopplas bort från Internet eller använder platstjänster med vissa begränsningar (eller inte kan användas alls)

Till exempel när du byter från att använda en annan applikation och sedan återgår till Tracker-appen eller inte rör på skärmen på ett tag eller om skärmsläckaren släckt skärmen

 



Starta sedan om Tracker Hunter och logga in med samma telefonnummer som du tidigare använt med appen 


  • Med det angivna telefonnumret synkroniseras all annan information till det telefonnumret din app (en licensnyckel, ditt utdelningsnamn, och det som finns sparat på Tracker Live, mål, vägpunkter, gränser etc.)
  • Om du har mer än en Tracker licenskod och du vill vara helt säker på vilken licenskod som används för just den här enheten och vill välja rätt, följ dessa instruktioner



Om instruktionerna som föreslagits ovan misslyckades


Se till att din Android-enhets egen programvara är uppdaterad
Länk till Googles egen guide för kontroll och uppdatering av programvara och säkerhetsuppdateringar



Kontrollera om platstjänsterna och relaterade inställningar på din Android-enhet är aktiva och aktiverade



Kontrollera om behörigheterna för platstjänsterna för Tracker-applikationen är aktiva och tillgängliga

  • En länk till Googles egen guide för att redigera appbehörigheter t.ex. för att använda platstjänster på din enhet
  • En länk till Googles egen guide för att välja vilka appar som kan använda din Android-telefons platstjänster


Notera!
Om applikationen inte har använts på mer än 3 månader, kontrollera avsnittet "Ta automatiskt bort behörigheter för appar som inte används" i Googles supportartikel som länkas ovan



Se till att Android-enhetens tids- / datumuppdatering är inställd på automatisk

  • En länk till Googles egen guide för att välja inställningar för tid, datum och tidszon
  • Om du har en dubbla Simkort i enheten, det vill säga det finns två olika SIM-kort / abonnemang från två olika mobiloperatörer och om det finns problem med tid / datum / tidszonsynkronisering med ISP: s nätverk, kontakta antingen teknisk support på din mobil operatörsabonnemangsleverantör eller tillverkaren av Android-enheten




Inställningar för strömsparläge för att förlänga batteriets livslängd kan hindra dig från att använda GPS och platstjänster



Om lösningen på problemet kräver att du återställer din Android-enhet till fabriksinställningarna

  • En länk till Googles egen guide för säkerhetskopiering och återställning av data på din Android-enhet
  • En länk till Googles egen guide för att återställa din Android-enhet till fabriksinställningarna
iOS

OBS!

Om du stöter på problem (av något slag) är det alltid bra att se till att appen på din telefon har de senaste uppdateringarna installerade (använd dessa instruktioner)


Inställningar för energihantering kan också påverka om en applikation kopplas bort från Internet eller använder platstjänster med vissa begränsningar (eller inte kan användas alls)

Till exempel när du byter från att använda en annan applikation och sedan återgår till Tracker-appen eller inte rör på skärmen på ett tag eller om skärmsläckaren släckt skärmen



Se till att din iOS-enhets egen programvara är uppdaterad
Länk till Apples egen guide om hur man kontrollerar och uppdaterar iOS-enhetens egen programvara


Se till att Tracker Hunter får vara på och fungera även när du använder en annan app, skärmen är avstängd etc.

Länk till Apples egen guide om hur du kontrollerar behörigheter och inaktiverar eller aktiverar dem för applikationer (t.ex. Tracker App)


Se till att iOS-enhetens tids- / datumuppdatering är inställd på automatisk, för detta påverkar också GPS-noggrannheten på din enhet

Länk till Apples egen guide om vad du ska göra om den här inställningen inte sparar ändringar som görs eller inte svarar


Se till att iOS-enhetens "Strömsparläge" inte begränsar appanas användning av enhetens GPS- och Tracker Live-spårning
Länk till Apples egen guide om inställningar för "Strömsparläget" och vilka effekter den har på din iOS-enhet


Se till att kontrollera eventuella nätverksproblem som kan orsaka att Tracker live-mål inte synkroniseras ordentligt

Detta gäller om du kan se din egen position på kartan, men du inte kan spåra något annat mål över Tracker Live och inte kan ladda ner nya kartor. Då är det antingen iOS-enheten som har tappat sin nätverksanslutning eller till bara en app (Tracker-app) som inte har tillgång till internet


  • Länk till Apples egen guide om det är en enda app som har tappat anslutningen till internet
  • Länk till Apples egen guide om du ser ett felmeddelande "Ingen tjänst" eller "Söker" på din iOS-enhet
  • Länk till Apples egen guide om du behöver kontrollera att mobildata är avstängd för iOS-enheter, tjänster eller appar


Om du bara har en WLAN / WiFi-anslutning när problemet uppstår, stäng av det och slå bara på mobildata

Eller vice versa, dvs. om mobildata användes när problemet uppstod, inaktivera det och anslut till WLAN / WiFi-nätverket