Varför får jag inte positionsuppdateringar från min Tracker enhet?

Snabbt Svar:  


Kontrollera detta från din telefon och app:


  • Om det finns andra som spårar samma Tracker-enhet, kontrollera om de kan få nya positionsuppdateringar
  • Om andra kan spåra denna GPS-enhet, kontrollera telefonens internetanslutning (instruktioner för iOS- och Android-enheter)
  • Om programmets licens har gått ut, köp och aktivera ytterligare licenstillägg för din app
  • Om andra får positionsuppdateringar från GPS-enheten och telefonens / appens internetanslutning är ok, ta bort målet från appens "Mållista" -lista och lägg till igen
  • När det gäller en B-Bark-enhet, kontrollera dessa instruktioner och om det är en Ultracom -enhet, kontrollera dessa instruktioner
  • Om telefonens internetanslutning fungerar men inte i appen (du kan inte ta bort / lägga till ett mål och lägga till igen), återställ appens inställningar och lokalt lagrade data
  • Om det inte hjälpte att återställa programmet, leta efter uppdateringar och avinstallera och installera om appen vid behov



Kontrollera detta från Tracker halsbandet:


  • Se till att halsbandet är påslaget och har tillräckligt med ström
  • Se till att halsbandet har anslutning till satelliter och operatörens nätverk som enhetens SIM använder, (både GPS och internetanslutning behövs för att spårningen ska fungera)
  • Testa om det är möjligt att ringa till halsbandets telefonnummer, dvs om GPS-enheten har operatörens nätverk tillgängligt (för Artemis är det inte möjligt att ringa: Beställ ett ljudklipp)
  • Starta om halsbandet med strömbrytaren eller via applikationen i menyn "Inställningar" för det aktuella halsbandet ("Mål"  -> Alla mål -> tryck på GPS-enhetens namn -> tryck på de 3punkterna i det övre högra hörnet -> Starta om enheten)
  • Speciellt om du har en TravelSIM, Tele2 eller Telia IoT -> starta om GPS-enheten (det är snabbaste sättet att återställa nätverksåtkomst för dessa SIM-kort)
  • Om omstart hjälpte, kontrollera om du behöver fylla på saldot eller användningstid på Sim-kortet  (Artemis / Tele2 / TravelSIM)
  • Om det är en Artemis och extern antenn är ansluten till den, kontrollera om den interna antennen fungerar bättre: ("Mål" -lista -> Alla mål -> tryck på namnet på GPS-enheten -> Välj antenn: Intern / Extern)
  • Om det är möjligt att ansluta GPS-enheten till laddaren, kontrollera om det finns SW-uppdateringar tillgängliga för GPS-enheten
  • Om du använder ett SIM från en lokal mobiloperatörer (ISP) i ditt område, kontakta dem och fråga om det finns kända problem med nätverkstäckning / internetanslutningar i området och om SIM-kortet och dess tilläggstjänster är ok (särskilt : datatjänster)





Mer information: 


Om ovanstående steg inte löser problemet och du kontaktar Tracker support eller Tracker Service  eller skickar in ett ärende, behövs lite bakgrundsinformation. Ett exempel på ett problem med följande information kan vara till hjälp:


Exempel när problemet upptäcktes:

  • Så exakt datum / tid som möjligt och var uppstod problemet uppstod (inomhus, utomhus, gärna med koordinaterna om de finns tillgängliga)
  • Kunde andra få positionsuppdateringar från denna GPS-enhet samtidigt eller inte, d.v.s. uppstod problemet bara för dig eller för alla som försökte spåra denna GPS-enhet?
  • Kunde du ringa till det telefonnummer som denna GPS-enhet använder (för Artemis: kunde du beställa ett ljudklipp) och om inte, vilken typ av felmeddelande fick du?
  • Information som används av Tracker i applikationen på din telefon (licenskod, utdelningsnamn, telefonnummer)
  • GPS-enhetens uppgifter (utdelningsnamn, telefonnummer)
  • Vad är GPS-enhetens serienummer som börjar med 35xxxx (IMEI) och ett mer specifikt märke / modell av enheten (skrivet på halsbandets chassi)




Du kan också kontakta Tracker Support eller skicka oss ett ärende om du stöter på oväntade problem eller felmeddelanden etc. så kan vi ge dig mer detaljerade instruktioner