Yleiskuvaus Reviiri -palvelun ominaisuuksista ja palvelun käyttöohjeet
Reviirin YouTube -kanavalla on ohjevidoita Reviiri -palvelun käyttöön liittyen
Tältä sivustolta löydät vastauksia Reviiri -palvelun usein kysyttyihin kysymyksiin
Suomen Metsästäjäliitto: Reviiri-koulutuswebinaarin tallenne
Tarvittaessa, lähetä meille Tukipyyntö ja kohdista se Reviiri -palveluun:
Maa: Suomi
Aihe: Tuki
Tuotemerkki: Tracker/Ultracom
Tuote/palvelu: Reviiri
Jotkin kysymykset toistuvat tukipyynnöillä useammin kuin toiset ja alla näet vastauksia niihin:
Oma Reviiri seura
Miksi kokeiluversiossa täytyy käyttää keksittyjä sopimustietoja, eikä oikeita henkilötietoja tai osoitetietoja?
Syynä on EU:n tietosuoja-asetus ja siitä on seuraava muistutus Reviiri palvelun sivun yläreunassa:

Seurallamme oli joskus kokeiluversio Reviiri palvelusta. Miten voisimme saada sen uudestaan käyttöömme?
Jos kokeiluversion käytöstä on aikaa useita vuosia eikä välttämättä tiedossa kenellä oli sen käyttäjätunnukset jne. niin lähetäthän meille tukipyynnön


Seuramme on perustettu Reviiri palveluun, mutta seuran nimessä on kirjoitusvirhe. Miten se korjataan?
Reviiriin perustetun seuran nimeä ei pysty muokkaamaan enää jälkeenpäin muutoin kuin Reviirin ylläpidon toimesta, joten lähetäthän sellaisessa tapauksessa meille tukipyynnön
Miten voin käyttää Metsästäjäliiton jäsenalennuksen ostaessani Reviiri palvelun vuosilisenssiä?
Ennen kuin siirryt maksamaan Reviiri vuosilisenssiä:
Avaa Seuran tiedot -välilehti ja napauta tätä sinisellä korostettua linkkiä:
Reviiri jäsenyyden vahvistus ja lisenssin hankinta
Avaa Seuran tiedot -välilehti ja napauta tätä sinisellä korostettua linkkiä:

Reviiri jäsenyyden vahvistus ja lisenssin hankinta
Mistä saisimme Reviirin vuosilisenssin maksusta kuitin metsästysseuramme kirjanpitoa varten?
Kuitti voidaan lähettää uudestaan Reviirin ylläpidon toimesta, joten lähetäthän sellaisessa tapauksessa meille tukipyynnön
Entä jos haluaisimme poistaa Reviiri seuramme ja kaikki asiakkuuteemme liittyvät tiedot?
Se on täysin mahdollista ja onnistuu lähettämällä meille tukipyynnön Jos kyseessä on testiseura ja sen tiedot, lähettäkää pyyntö testiseuran toimihenkilötunnuksen käyttämästä sähköpostiosoitteesta
Jos seurallanne on ollut Reviiri käytössä jonkin aikaa, eli on ollut maksullinen lisenssi ja käyttäjiä, sopimuksia jne. ja asiasta on tehty päätös metsästysseuranne kokouksessa, niin lähettäkää edellä mainitun lisäksi myös pöytäkirjaote, siitä kohtaa missä tätä on käsitelty (ei koko pöytäkirjaa, ote siitä riittää) ja myös metsästysseuranne yhdistysrekisteriote, jotta voimme varmistua pyynnön oikeellisuudesta
Jos seurallanne on ollut Reviiri käytössä jonkin aikaa, eli on ollut maksullinen lisenssi ja käyttäjiä, sopimuksia jne. ja asiasta on tehty päätös metsästysseuranne kokouksessa, niin lähettäkää edellä mainitun lisäksi myös pöytäkirjaote, siitä kohtaa missä tätä on käsitelty (ei koko pöytäkirjaa, ote siitä riittää) ja myös metsästysseuranne yhdistysrekisteriote, jotta voimme varmistua pyynnön oikeellisuudesta
Sain ilmoituksen, että vuosilisenssimme on vanhentunut. Miten saamme uusittua sen?
Reviirin vuosilisenssin saa maksettua avaamalla "Seuran tiedot" välilehden -> Perustiedot -> Lisenssi: "Osta lisenssi"
Voiko yksityishenkilö perustaa asiakkuuden Reviiri palveluun?
Reviiri palvelun toimitusehdoissa, asiakkaalla tarkoitetaan rekisteröityä yhdistystä, eli tässä tapauksessa metsästysseuraa, joten yksityishenkilön kanssa ei tällaista sopimusta voida tehdä

Käyttäjätunnukset
Mikä on tämä Reviiri seuramme tiedoissa näkyvä yhteiskäyttötunnus?
Yhteiskäyttötunnus luodaan automaattisesti kaikille Reviiri seuroille samassa yhteydessä kun seura perustetaan Reviiri järjestelmään
Se on tarkoitettu seuran jäsenten yhteiseen käyttöön ja se toimii kirjauduttaessa Reviiri palveluun ja sillä voi nähdä seuran Reviiri-kartat ilman henkilökohtaista käyttäjätunnusta
Seuranne toimihenkilöt voivat hallinnoidan yhteiskäyttötunnusta "Seuran tiedot" välilehdeltä, kohdasta: "Yhteinen käyttäjätunnus" esim. asettaa sille uuden salasanan tai ottaa yhteiskäyttötunnuksen pois käytöstä
Se on tarkoitettu seuran jäsenten yhteiseen käyttöön ja se toimii kirjauduttaessa Reviiri palveluun ja sillä voi nähdä seuran Reviiri-kartat ilman henkilökohtaista käyttäjätunnusta
Seuranne toimihenkilöt voivat hallinnoidan yhteiskäyttötunnusta "Seuran tiedot" välilehdeltä, kohdasta: "Yhteinen käyttäjätunnus" esim. asettaa sille uuden salasanan tai ottaa yhteiskäyttötunnuksen pois käytöstä
Mitä voin tehdä, jos en muista käyttäjätunnustani tai salasanaani?
Jos et muista käyttäjätunnustasi, otathan yhteyttä seurasi toimihenkilöön
Tarvittaessa voit lähettää meille tukipyynnön
Voit asettaa käyttäjätunnuksellesi uuden salasanan kirjautumisnäkymän "Salasana unohtunut?" linkin kautta:

Tarvittaessa voit lähettää meille tukipyynnön
Voit asettaa käyttäjätunnuksellesi uuden salasanan kirjautumisnäkymän "Salasana unohtunut?" linkin kautta:

Miksi käyttäjätunnukseni salasanan palauttaminen ei toimi?
Yleisin syy on kirjoitusvirhe annetussa sähköpostiosoitteessa tai sitten annettu sähköpostiosoite ei ole sama joka on käyttäjätilläsi
Googlen Gmail-osoitteet ovat hyvin yleisiä ja Googlen omaan sähköpostiin kirjauduttaessa pisteillä ei ole merkitystä Gmail-osoitteissa, mutta jos Reviiri palveluun on luotu käyttäjätunnus osoitteella esi.merkki@gmail.com ei Reviiriin kirjautuminen tai salasanan palautus onnistu jos sitä yrittää osoitteella esimerkki@gmail.com
Jos et muista käyttäjätunnuksesi tarkkaa kirjoitusasua, otathan yhteyttä seurasi toimihenkilöön tai lähetä meille tukipyyntö
Googlen Gmail-osoitteet ovat hyvin yleisiä ja Googlen omaan sähköpostiin kirjauduttaessa pisteillä ei ole merkitystä Gmail-osoitteissa, mutta jos Reviiri palveluun on luotu käyttäjätunnus osoitteella esi.merkki@gmail.com ei Reviiriin kirjautuminen tai salasanan palautus onnistu jos sitä yrittää osoitteella esimerkki@gmail.com
Jos et muista käyttäjätunnuksesi tarkkaa kirjoitusasua, otathan yhteyttä seurasi toimihenkilöön tai lähetä meille tukipyyntö
Miten voin vaihtaa käyttäjätunnukseni sähköpostiosoitteen?
Voit vaihtaa sen kirjautumalla Reviiri palveluun ja valitsemalla oikean yläkulman kuvakkeen kautta "Omat tiedot" -> kirjoita vanhan sähköpostiosoitteesi tilalle uusi sähköpostiosoite ja valitse sitten: "Tallenna muutokset"


Voinko olla jäsenenä useammassa kuin yhdessä Reviiri seurassa yhtä aikaa?
Kyllä, se on mahdollista ja Reviiri palvelun käyttöä helpottaa jos käytät silloin kaikissa niissä Reviiri seuroissa käyttäjätunnuksella samaa sähköpostiosoitetta
Silloin saat kirjauduttaessa listan niistä seuroista joissa on käytössä sama sähköpostiosoite ja täytyy kirjautumisen jälkeen valita se Reviiri seura minkä tiedot haluaa avata:

Silloin saat kirjauduttaessa listan niistä seuroista joissa on käytössä sama sähköpostiosoite ja täytyy kirjautumisen jälkeen valita se Reviiri seura minkä tiedot haluaa avata:

Voiko Reviiri seurassa olla yhtäaikaisesti useampi kuin yksi toimihenkilö?
Toimihenkilöiden määrää ei ole rajoitettu, joten se on täysin metsästysseuran itse päätettävissä kuka tai ketkä on seuran toimihenkilöt tai antavatko vaikka kaikille seuran jäsenten käyttäjätunnuksille toimihenkilötason oikeudet
Miten saisin omalle käyttäjätunnukselleni toimihenkilötason käyttöoikeudet?
Ota yhteyttä oman Reviiri seurasi toimihenkilöön ja pyydä häntä avaamaan "Seuran tiedot" välilehti ja napauttamaan siellä sinun käyttäjätunnuksesi riviltä painiketta "Merkitse toimihenkilöksi" (kuvake jossa on ylöspäin osoittava nuoli)
Miten käyttäjätunnukseltani on voinut kadota toimihenkilön käyttöoikeudet?
Jos Reviiri seurassanne on useampi toimihenkilö, niin joku heistä on voinut poistaa käyttäjätunnukseltasi toimihenkilön oikeudet
Jos ainoastaan sinulla oli toimihenkilöoikeudet ja jos olet esimerkiksi muokannut omia tietojasi, "Seuran tiedot" välilehdellä, niin siellä ne "Muokkaa tietoja" (kynä kuvake) ja "Poista toimihenkilörooli" (nuoli alaspäin kuvake) ovat aivan vierekkäin, joten jos epähuomiossa valitsee jälkimmäisen, niin silloin tulee poistaneeksi omalta käyttäjätunnukseltaan toimihenkilön oikeudet
Lähetäthän silloin meille tukipyynnön, jotta voimme palauttaa toimihenkilön oikeudet käyttäjätunnuksellesi
Jos ainoastaan sinulla oli toimihenkilöoikeudet ja jos olet esimerkiksi muokannut omia tietojasi, "Seuran tiedot" välilehdellä, niin siellä ne "Muokkaa tietoja" (kynä kuvake) ja "Poista toimihenkilörooli" (nuoli alaspäin kuvake) ovat aivan vierekkäin, joten jos epähuomiossa valitsee jälkimmäisen, niin silloin tulee poistaneeksi omalta käyttäjätunnukseltaan toimihenkilön oikeudet
Lähetäthän silloin meille tukipyynnön, jotta voimme palauttaa toimihenkilön oikeudet käyttäjätunnuksellesi
Tietojen tuonti tai vienti (import / export)
Miten saan siirrettyä karttamerkinnät Reviiri palvelusta Oma Riista palveluun?
Karttamerkintöjä ei saa siirrettyä Reviiri palvelusta Oma Riista palveluun
Oma Riista palveluun voi Reviiri palvelusta siirtää vain alueita
Oma Riista palveluun voi Reviiri palvelusta siirtää vain alueita
Miten saan poistettua sirpalealueet ennen alueiden vientiä Oma Riista palveluun?
Voit Oma Riista palveluun vietäessä valita: "Automaattinen sirpalealueiden poisto" tai "Leikkaa aluemerkinnän mukaan"

Jos valitset jälkimmäisen, niin se onnistuu avaamalla "Karttamerkinnät" välilehti Reviiri palvelusta ja luomalla sinne uuden "Aluemerkinnän"

Avaa tämän jälkeen uudestaan "Yhteenvedot" välilehti ja napauta "Oma riista" painiketta ja valitse: "Leikkaa aluemerkinnän mukaan" ja valitse vetovalikosta tuo tallentamasi aluemerkintä


Jos valitset jälkimmäisen, niin se onnistuu avaamalla "Karttamerkinnät" välilehti Reviiri palvelusta ja luomalla sinne uuden "Aluemerkinnän"

Avaa tämän jälkeen uudestaan "Yhteenvedot" välilehti ja napauta "Oma riista" painiketta ja valitse: "Leikkaa aluemerkinnän mukaan" ja valitse vetovalikosta tuo tallentamasi aluemerkintä

Tilan kiinteistötiedot on muuttuneet, milloin tieto muutoksista päivittyy Reviiri palveluun?
Muutokset kiinteistötietoihin päivittyvät Reviiri palveluun aina sunnuntain ja maanantain välisenä yönä
Tuleeko Reviiri palveluun tieto Maanmittauslaitokselta, jos kiinteistön omistajatietoihin tulee muutoksia?
Reviiri -palveluun ei välity tietoa muutoksista kiinteistön omistajatietojen osalta esim. jos kiinteistö on myyty, sillä se ei ole julkisesti saatavilla olevaa tietoa
Miten saan lisättyä samalle sopimukselle useita saman vuokraajan eri kiinteistötunnuksilla olevia tiloja?
Jos samalla vuokraajalla on useita eri kiinteistötunnuksilla olevia tiloja, ne saa lisättyä samalle sopimukselle tuomalla ne Reviirin Excel pohjaa käyttämällä (Sopimusten tuonti Reviiriin muista järjestelmistä) ja sen yläreunassa olevan ohjeen mukaisesti:
"Jos samalla vuokranantajalla on useampi kuin yksi sopimustila, anna ne peräkkäisillä riveillä niin, että kaikki muut sarakkeet paitsi kiinteistötunnus ovat tyhjiä. Tällöin tilat listataan kaikki samalle sopimukselle."
"Jos samalla vuokranantajalla on useampi kuin yksi sopimustila, anna ne peräkkäisillä riveillä niin, että kaikki muut sarakkeet paitsi kiinteistötunnus ovat tyhjiä. Tällöin tilat listataan kaikki samalle sopimukselle."
Miksi Reviiri palvelusta ei siirry kaikki sopimusten alueet Oma Riista palveluun, vaan ainoastaan osa niistä?
Oma Riista palveluun voi Reviiristä viedä vain alueet: "Kaikki riista" ja "Hirvi" ja muut kuin nuo alueet jäävät siirtymättä
Tämä rajoitus tulee Oma Riista palvelun puolelta ja mainitaan heidän sähköisen asioinnin ohjeessaan:
"Oma riista -yhteensopiva"

Alueita Oma Riista palveluun vietäessä Reviiri palvelun käyttäjälle tämä näkyy seuraavana ilmoituksena:

Tämä rajoitus tulee Oma Riista palvelun puolelta ja mainitaan heidän sähköisen asioinnin ohjeessaan:
"Oma riista -yhteensopiva"

Alueita Oma Riista palveluun vietäessä Reviiri palvelun käyttäjälle tämä näkyy seuraavana ilmoituksena:

Miten tarkistan metsänomistajana onko maa-alueeni lisätty jonkun metsästysseuran toimesta Reviiri palveluun?
Valitettavasti ei ole suoraa keinoa minkä kautta maanomistaja voisi tarkistaa omien maa-alueiden tilanteen Reviiri-palvelussa
Henkilötiedot Reviirissä omistaa metsästysseura, joten vastuu lisätyistä henkilötiedoista ja alueista kuuluu metsästysseuroille
Voit tiedustella asiaa alueesi metsästysseuroilta
Jos epäilet asiassa tapahtuneen rikoksen, esim. alueellasi on metsästetty luvatta, niin otathan yhteyttä suoraan viranomaisiin ja tee tarvittaessa asiasta rikosilmoitus
Henkilötiedot Reviirissä omistaa metsästysseura, joten vastuu lisätyistä henkilötiedoista ja alueista kuuluu metsästysseuroille
Voit tiedustella asiaa alueesi metsästysseuroilta
Jos epäilet asiassa tapahtuneen rikoksen, esim. alueellasi on metsästetty luvatta, niin otathan yhteyttä suoraan viranomaisiin ja tee tarvittaessa asiasta rikosilmoitus
Miksi Reviiri palvelun ilmoittama tilan koko hehtaareissa voi joskus olla eri kuin Kiinteistöpalvelujen ilmoittama pinta-ala samalle tilalle?
Yksi syy on mm. mittaamisessa käytetty koordinaatisto. Reviiri mittaa pinta-alan ottamalla KTJ:ssä määritetyt tilan kulmapisteet ETRS-TM35FIN-koordinaatistossa ja laskemalla näistä sitten geometrisen pinta-alan
Toinen on pinta-alan mittauksesta kulunut aika, eli jos mittauksen suorittamisesta on kulunut varsin pitkä aika, vanhemmat mittaustavat eivät ole olleet yhtä tarkkoja kuin nykyisin käytössä olevat ja silloinkin pinta-ala erot ovat olleet yleensä vain 1% tai hieman sen yli
Toinen on pinta-alan mittauksesta kulunut aika, eli jos mittauksen suorittamisesta on kulunut varsin pitkä aika, vanhemmat mittaustavat eivät ole olleet yhtä tarkkoja kuin nykyisin käytössä olevat ja silloinkin pinta-ala erot ovat olleet yleensä vain 1% tai hieman sen yli
Sopimukset ja niiden kartat
Tukeeko Reviiri sopimukset sähköistä / digitaalista allekirjoitusta?
Reviiri palvelu ei tue sähköistä/digitaalista allekirjoitusta
Miksi valmis tulostettu kartta näyttää erilaiselta kuin esikatselukartta?
Esikatselussa kartta on vielä muokattavissa ja esimerkiksi kartalle lisättävät tulostekohtaiset tekstimerkinnät voivat näkyä hieman erilaisina lopullisella kartalla kuin mitä tässä esikatselukartan näkymässä
Tähän liittyen käyttäjälle näytetään alla näkyvä muistutus, mutta jos olet laittanut ruksin kohtaan "Älä näytä enää jatkossa" ja jos Reviiri palvelua on käytetty jo useita vuosia, niin siitä voi olla aikaa kun käyttäjä on viimeksi nähnyt tämän tiedotteen:

Tähän liittyen käyttäjälle näytetään alla näkyvä muistutus, mutta jos olet laittanut ruksin kohtaan "Älä näytä enää jatkossa" ja jos Reviiri palvelua on käytetty jo useita vuosia, niin siitä voi olla aikaa kun käyttäjä on viimeksi nähnyt tämän tiedotteen:

Miksi kartan tulostus ei etene ja saan ainoastaan ilmoituksen: "Työ jonossa"?
Palvelin käsittelee pyyntöä, odota ja pidä nettiselaimen ikkuna auki
Jos kartta-alue on kooltaa suuri, on tulostuspyynnön käsittely hitaampaa
Jos kartta-alue on kooltaa suuri, on tulostuspyynnön käsittely hitaampaa
Miksi sopimus ei tulostu oikein tai tulosteen tiedot eroaa sopimuksella olevista tiedoista?
Jos sopimus tai sen karttaliite ei tulostu oikein:
- Tarkista käyttämäsi tietokoneen tulostusasetukset
Jos toista nettiselainta käytettäessä tuloste on ok, mutta toista nettiselainta käytettäessä ei:
- Tarkista ensinnä käyttämäsi nettiselaimen tulostusasetukset
Jos tulostat tiedoston .PDF tiedostoksi ja onnistuu ok, mutta tulostimen kautta paperiversiona tulostettuna ei:
- Tarkista käyttämästi tulostimen asetukset
Jos tulostusongelma ei koske karttaa ja sopimuksen kaikki sivutkin tulostuvat muutoin ok, mutta jokin sopimuksella Reviiri palvelussa näkyvistä tiedoista eroaa paperitulosteella siitä miten se näkyy Reviiri palvelussa:
- Tarkista, että tulostettava sopimuksen tila "Vuokrasopimukset" välilehden kohdassa "Tila" on joko "Hyväksytty" tai "Allekirjoitettu"
Sopimusta jonka tila on "Hyväksytty" tai "Allekirjoitettu" ei pysty enää muokkaamaan ja silloin se mitä näkyy Reviiri palvelussa, näkyy myös tulosteessa
Mutta tilanne on toinen jos sopimus on yhä muokattavana ja jos sen tilana on "Kesken", eikä sille välttämättä ole tallennettu vielä tarvittavia liitteitä tai kaikki sille annetut tiedot eivät välttämättä ole vielä tulostettavissa, kuten "Hyväksytty" tai "Allekirjoitettu" tilassa olevilla sopimuksilla
- Tarkista käyttämäsi tietokoneen tulostusasetukset
Jos toista nettiselainta käytettäessä tuloste on ok, mutta toista nettiselainta käytettäessä ei:
- Tarkista ensinnä käyttämäsi nettiselaimen tulostusasetukset
Jos tulostat tiedoston .PDF tiedostoksi ja onnistuu ok, mutta tulostimen kautta paperiversiona tulostettuna ei:
- Tarkista käyttämästi tulostimen asetukset
Jos tulostusongelma ei koske karttaa ja sopimuksen kaikki sivutkin tulostuvat muutoin ok, mutta jokin sopimuksella Reviiri palvelussa näkyvistä tiedoista eroaa paperitulosteella siitä miten se näkyy Reviiri palvelussa:
- Tarkista, että tulostettava sopimuksen tila "Vuokrasopimukset" välilehden kohdassa "Tila" on joko "Hyväksytty" tai "Allekirjoitettu"
Sopimusta jonka tila on "Hyväksytty" tai "Allekirjoitettu" ei pysty enää muokkaamaan ja silloin se mitä näkyy Reviiri palvelussa, näkyy myös tulosteessa
Mutta tilanne on toinen jos sopimus on yhä muokattavana ja jos sen tilana on "Kesken", eikä sille välttämättä ole tallennettu vielä tarvittavia liitteitä tai kaikki sille annetut tiedot eivät välttämättä ole vielä tulostettavissa, kuten "Hyväksytty" tai "Allekirjoitettu" tilassa olevilla sopimuksilla
Miksi sopimuksen tiedot ei päivity "Yhteenvedot metsästettävien lajien mukaan" listaukseen?
Jos sopimusten tiedot ei päivity "Yhteenvedot metsästettävien lajien mukaan" koontinäkymään, on kyseiset sopimukset vielä allekirjoittamatta, eli sopimuksen tilana on "Kesken" tai "Hyväksytty", sen sijaan, että tilana olisi: "Allekirjoitettu"
Sopimukselle tuli lisättyä vahingossa väärä alue, miten sen saa poistettua sopimukselta?
Allekirjoitettua sopimusta ei voi muokata. Sen voi ainoastaan poistaa ja tehdä uuden
Jos sopimus on yhä keskeneräinen ja muokattavissa:
- Avaa "Vuokrasopimukset" välilehti ja napauta sopimuksen riviltä maapallokuvaketta
- Poista ensin valittuna ollut kiinteistö karttanäkymän oikean puolen palstan "Pois" painikkeella
- Valitse sitten sama kiinteistö ja määritä mitkä alueet siitä halutaan liittää sopimukselle ja mitkä jätetään pois
Reviiri-palvelun omalla YouTube -kanavalla on myös ohjevidoita joissa näytetää miten yleisimmät toimet onnistuu Reviiri-palvelun omilla työkaluilla tehtynä
Jos haluat vapaamuotoisesti piirtää ja rajata jonkin alueen karttanäkymässä sopimuksen ulkopuolelle sopimusta tehtäessä:
Käytä Valittu tila -otsikon vieressä näkyvää pilko-nappia. Tämän napin painamisen jälkeen ruudulle ilmaantuu ohjeet pilkkomista varten; napsauta hiirtä jossakin palstan alueen ulkopuolella, ja rajaa leikattava pala tämän jälkeen palstan sisällä napsauttamalla
Viimeinen napsautus on jälleen palstan ulkopuolella, ja palsta jaetaan merkittyä viivaa pitkin. Nyt nämä osat ovat erikseen poistettavissa, kuten palstatkin normaalisti
Lopuksi tallenna tehdyt muutokset "Hyväksy" painikkeella
Jos sopimus on yhä keskeneräinen ja muokattavissa:
- Avaa "Vuokrasopimukset" välilehti ja napauta sopimuksen riviltä maapallokuvaketta
- Poista ensin valittuna ollut kiinteistö karttanäkymän oikean puolen palstan "Pois" painikkeella
- Valitse sitten sama kiinteistö ja määritä mitkä alueet siitä halutaan liittää sopimukselle ja mitkä jätetään pois
Reviiri-palvelun omalla YouTube -kanavalla on myös ohjevidoita joissa näytetää miten yleisimmät toimet onnistuu Reviiri-palvelun omilla työkaluilla tehtynä
Jos haluat vapaamuotoisesti piirtää ja rajata jonkin alueen karttanäkymässä sopimuksen ulkopuolelle sopimusta tehtäessä:
Käytä Valittu tila -otsikon vieressä näkyvää pilko-nappia. Tämän napin painamisen jälkeen ruudulle ilmaantuu ohjeet pilkkomista varten; napsauta hiirtä jossakin palstan alueen ulkopuolella, ja rajaa leikattava pala tämän jälkeen palstan sisällä napsauttamalla
Viimeinen napsautus on jälleen palstan ulkopuolella, ja palsta jaetaan merkittyä viivaa pitkin. Nyt nämä osat ovat erikseen poistettavissa, kuten palstatkin normaalisti
Lopuksi tallenna tehdyt muutokset "Hyväksy" painikkeella
Onko tulostettavalle sopimukselle mahdollista saada enemmän kuin 2 kappaletta rivejä kiinteistötiedoille?
Sopimuksen tulostusvaiheessa paperitulosteelle ei ole mahdollista lisätä useampia tyhjiä rivejä kiinteistötiedoille
Jos samalla vuokraajalla on useita eri kiinteistötunnuksilla olevia tiloja, ne saa lisättyä samalle sopimukselle tuomalla ne Reviirin Excel pohjaa käyttämällä (Sopimusten tuonti Reviiriin muista järjestelmistä) ja sen yläreunassa olevan ohjeen mukaisesti:
"Jos samalla vuokranantajalla on useampi kuin yksi sopimustila, anna ne peräkkäisillä riveillä niin, että kaikki muut sarakkeet paitsi kiinteistötunnus ovat tyhjiä. Tällöin tilat listataan kaikki samalle sopimukselle."
Jos samalla vuokraajalla on useita eri kiinteistötunnuksilla olevia tiloja, ne saa lisättyä samalle sopimukselle tuomalla ne Reviirin Excel pohjaa käyttämällä (Sopimusten tuonti Reviiriin muista järjestelmistä) ja sen yläreunassa olevan ohjeen mukaisesti:
"Jos samalla vuokranantajalla on useampi kuin yksi sopimustila, anna ne peräkkäisillä riveillä niin, että kaikki muut sarakkeet paitsi kiinteistötunnus ovat tyhjiä. Tällöin tilat listataan kaikki samalle sopimukselle."
Miten saisin eri karttapohjat metsästettävien lajien mukaan, esim. yksi hirvenmetsästystä varten ja toinen valkohäntäpeuran metsästykseen?
Allekirjoitetut sopimukset ovat laillisia asiakirjoja niiden viimeiseen voimassaolopäivämäärään tai niiden irtisanomiseen asti, joten sellaisen asiakirjan tietoja ei voi yksipuolisesti muokata niiden voimassaoloaikana, vaan ainoastaan irtisanoa ja tehdä tarvittaessa uudet
Tosin, "Karttatulosteet" välilehdellä on mahdollista luoda tulostekaava jossa tulostettavia alueita voi rajata sallitun metsästettävän riistan lajin mukaan
Joten yksi vaihtoehto on tehdä kaksi eri sopimusta, joissa molemmissa on valittu sallituksi metsästettäväksi riistaksi "Hirvieläinten metsästys sallittu"
Kummankin sopimuksen kohdassa "Sopimus ei kuitenkaan koske seuraavien eläinten metsästystä" on toiseen kirjattu "Hirvi" ja toiseen "Valkohäntäpeura"
Kun nämä kaksi sopimusta on valmiit, hyväksytty ja allekirjoitettu, voi "Karttatulosteet" välilehden tulostekaavan suodatuksella rajata tulostettavaksi vain hirvialueet ja valita toiseen tulosteeseen vain alueet valkohäntäpeuralle
Tosin, "Karttatulosteet" välilehdellä on mahdollista luoda tulostekaava jossa tulostettavia alueita voi rajata sallitun metsästettävän riistan lajin mukaan
Joten yksi vaihtoehto on tehdä kaksi eri sopimusta, joissa molemmissa on valittu sallituksi metsästettäväksi riistaksi "Hirvieläinten metsästys sallittu"
Kummankin sopimuksen kohdassa "Sopimus ei kuitenkaan koske seuraavien eläinten metsästystä" on toiseen kirjattu "Hirvi" ja toiseen "Valkohäntäpeura"
Kun nämä kaksi sopimusta on valmiit, hyväksytty ja allekirjoitettu, voi "Karttatulosteet" välilehden tulostekaavan suodatuksella rajata tulostettavaksi vain hirvialueet ja valita toiseen tulosteeseen vain alueet valkohäntäpeuralle