Tracker G400 -pantamallien toiminta loppuu 1.6.2022

Tracker G400 ja Pointer Magnum -pantamallien (Huom. ei koske uudempaa G400FI -mallia) toiminta loppui kesäkuun 2022 alussa. Yli kymmenen vuotta vanhojen pantamallien vanhentuneet tekniset ominaisuudet eivät mahdollista enää niiden seuraamista uuden sukupolven ohjelmistosovelluksella


Pannan mallin löydät pannan pohjasta tai Tracker-ohjelmasta kohdasta ”ohjelmistoversio”




Tracker G400 v2.07, v2.08, v2.08i ja Pointer Magnum v2.07 ja v2.08



Trackerin tekniseen tukeen on tullut tästä tiedotteesta kysymyksiä ja laitetaanpa vastaukset tänne julkisiksi, jos näistä olisi hyötyä myös muille jotka pohtivat mitä kaikki tämä tarkoittaa sen oman G400 pannan osalta

Nämä eivät ole missään tärkeysjärjestyksessä tai eniten kysytty ensimmäisenä, vaan pelkästään lista niistä kysymyksistä joita asiakkailta on teknisen tuen puolelle tullut ja vastaukset niihin:


1.
"Lakkaako panta täysin toimimasta, eli pimentääkö/sammuttaako Tracker kaikki G400 pannat jotenkin etänä, niin ettei laitteet enää reagoi mihinkään 1.6.2022 jälkeen. Ei edes virtakytkimeen, eikä valot enää pala jne.?"

- Tracker ei etänä "pimennä" G400 pantoja laitetasolla toimimattomaksi, eli kun 1.6.2022 päivämäärä tulee, niin jos panta on muutoin kunnossa, se käynnistyy edelleen virtakytkimestä ja valot voi syttyä pantaan jne. mutta panta ei saa enää yhteyttä Trackerin livepalveluun eikä sitä pysty paikantamaan Trackerin sovelluksen kautta


2.
"Mitä tapahtuu pannan SIM:lle ja sen puhelinliittymälle?"

- Ei Trackerin toimesta mitään. Eli jos sinulla on joku kotimaisen operaattorin kuukausivelotteinen liittymä, se toimii kuten aiemminkin ja prepaid-liittymä toimii siihen asti kun saldoa riittää, mutta G400 panta ei pysty liittymän datapalveluja hyödyntämään, sillä panta ei saa enää yhteyttä Trackerin livepalveluun. Voit ottaa 1.6.2022 jälkeen SIM-kortin pannasta pois ja hyödyntää sitä muulla haluamallasi tavalla


3.
"Mitä tapahtuu puhelimessa olevan sovelluksen lisenssille silloin kun G400 panta lakkaa toimimasta 1.6.2022?"

- Panta ei ole koskaan käyttänyt puhelimessasi olevan Trackerin sovelluksen lisenssiä. Panta on vain laite mitä paikannetaan ja voimassa olevalla Trackerin sovelluksen lisenssillä voit paikantaa niin montaa pantaa kuin haluat, eli sitä ei ole rajattu. Sama koskee tilannetta jossa myyt pannan jollekin toiselle, sillä ei pannan myyminen vaikuta mitenkään puhelimessasi olevan sovelluksen lisenssin toimintaan


4.
"Entä jos hyväksyn vaihtotarjouksen ja ostan uuden laitteen G400-tilalle, niin voinko käyttää uutta pantaa samalla lisenssillä mitä käytin G400-pannan aikana?"

- Voit käyttää. Sovelluksen käyttämä lisenssi ei ole sidottu omistamaasi pantaan, eikä pannan käyttämään puhelinnumeroon. Ne kaikki kolme ovat täysin erillisiä toisistaan riippumattomia asioita. Kun 1.6.2022 G400 ei enää toimi livepalvelussa, niin se ei tarkoita että sen käyttämä SIM/liittymä lakkaa myös toimimasta tai että puhelimessasi olevan Trackerin sovelluksen lisenssiaika lakkaa 1.6.2022


5.
"Miten pitäisi menetellä ennen 1.6.2022 eli voiko G400-pantaani päivittää huollossa jälleen yhteensopivaksi ja jatkaa sen käyttöä?"

- Huolto ei voi päivittää G400 pantaasi ajantasaiseksi uusien pantojen kanssa, sillä G400 pannan osat ja siinä käytetty tekniikka on kirjaimellisesti yli 10 vuoden ikäistä ja ohjelmistokehitys näille G400 pannoille on siksi lopetettu jo 2011, joten käytännössä ei ole keinoja jatkaa edes keinotekoisesti näin vanhan laitteen teknistä käyttöikää, vaikka siihen haluja voisi ollakin. Jokainen laite tulee joskus teknisen käyttöikänsä päähän ja 1.6.2022 on G400-pannalle tuo päivä

- Sovelluksessa voit 1.6.2022 päivämäärän jälkeen poistaa G400-pannan käyttämän liverekisteröinnin sekä puhelimesta, että livepalvelimelta napauttamalla kohteen oman asetukset-valikon oik. yläkulman 3pistettä-kuvaketta ja sitten valitse: "Poista rekisteröinti". Silloin poistuu kaikki kyseisen pannan tiedot Trackerin livepalvelimelta, mukaan lukien myös kaikki jälkipelit