Börja med att se till att Tracker-appen har den senaste versionen installerad. Du kan installera den senaste versionen av appen från App-/Play-butiken. Instruktioner om hur du gör det hittar du här.
Återskapa Bluetooth-anslutningen mellan din telefon och VHF-mottagaren:
Telefonens inställningar > Bluetooth > VHF-mottagare > på Apple tryck på i-ikonen/på Android tryck på enheten > välj "Avbryt sammankoppling" eller "Glöm den här enheten".
Skapa anslutningen igen:
1. Börja med att se till att VHF-mottagaren använder rätt Bluetooth-anslutningsläge. Enhetens blåa anslutnings-LED ska blinka endast en gång per sekund. Om enheten använder fel anslutningsläge, blinkar den blå LED-lampa två gånger i rad, den kan ändras till rätt läge: Tryck och håll ned den nedre Bluetooth-lägesknappen på mottagaren tills den gröna LED-lampan blinkar till (ungefär 6 sekunder) > Den blå LED ska ändra läge och börja blinka en gång per sekund. (När mottagaren använder rätt läge, blinkar den bara en gång och inte två gånger i rad. Efter det behöver man inte trycka på Bluetooth-lägesknappen under installationen.)
2. Lägg till enheten i telefonens Bluetooth-enhetslista (gäller bara Android): Telefonens inställningar > Bluetooth > Tillgängliga enheter > VHF-mottagare > "Sammankoppla".
3. Efter att Bluetooth-anslutningen har skapats mellan VHF-mottagaren och telefonen, se till att VHF-mottagaren inte är ansluten till några andra telefoner/appar. VHF-mottagaren kan endast vara ansluten till en telefon/app i taget. Om du försöker lägga till enheten i en annan telefon måste du radera den från den tidigare enheten. Tracker-app > Huvudmeny > Enheter > VHF-mottagare > "Radera".
OBS! Om VHF-mottagaren fortfarande är ansluten till den gamla Ultracom NEXT-appen och appen fortfarande är installerad, ta bort enheten där: Ultracom NEXT > Huvudmeny > Inställningar > VHF-mottagare > "Radera".
4. Efter att appen har uppdaterats och Bluetooth-anslutningen har skapats i enhetens Bluetooth-inställningar, ta bort VHF-enheten från Tracker-appens enhetslista (om enheten visas där).
För att ta bort enheten från appen: Tracker-app > Huvudmeny > Enheter > VHF-mottagare > Papperskorgsikon.
För att lägga till enheten igen i appen: Tracker-app > Huvudmeny > Enheter > + -ikon > VHF-mottagare.
5. Efter att ha lagt till enheten i enhetslistan, tryck på VHF-knappen i appens kartvy. Ikonen ska ändra färg till grön.
Om anslutningen till VHF-mottagaren är OK men du ändå inte får platsinformation från GPS-enheten, försök att återställa mottagarens landsinställningar. Se till att halsbandet och VHF-mottagaren är påslagna. Tracker-app > Huvudmeny > Enheter > VHF-mottagare > Land > Välj det land som är korrekt för dig > Starta om halsbandet så att ändringen träder i kraft.
Om anslutningsproblemen fortsätter bör du kontrollera dessa inställningar på din telefon:
Radera och installera om Tracker-appen och se till att din iOS-enhets egen programvara är uppdaterad.
- Tryck på "Inställningar" på din iOS-enhet.
- Tryck på "Allmänt".
- Tryck på "Programuppdatering".
- Se till att den senaste Apple-programvaruuppdateringen är nedladdad och körs. Om inte, acceptera nedladdningen och installationen av den senaste programvaruuppdateringen.
Länk till Apples egen guide för uppdatering av din iOS-enhets egen programvara.
Kontrollera appaktiviteter i bakgrunden, gå tillbaka till "Allmänt" -menyn i enhetsinställningarna.
- Tryck på "Appaktiviteter i bakgrunden".
- Tryck på "Appaktiviteter i bakgrunden" högst upp i listan.
- Se till att "Wi-Fi och mobildata" är valt.
- Se till att skjutreglaget för "Tracker"-appen i applikationslistan är grönt (applikationen kan köras i bakgrunden och vid behov nu också använda Internet i mobilnätet, liksom enhetens GPS och andra platstjänster).
- Det kan vara en bra idé att också tillåta att "Kartor"-appen uppdateras i bakgrunden om det annars påverkar tillgängligheten för platstjänster i bakgrunden på din enhet.
Länk till Apples egen guide för appaktiviteter i bakgrunden.
Kontrollera samma inställning för bakgrundsprocesser per applikation, gå tillbaka till "Inställningar" -menyn.
- Bläddra ner i listan tills du hittar "Tracker".
- Tryck på "Tracker" för att öppna applikationsinställningarna.
- Kontrollera att "Appaktiviteter i bakgrunden" är tillåtet (aktivera på samma sätt "Bluetooth").
- Om det var avstängt, aktivera det genom att trycka på skjutreglaget till grönt.
- Tryck på "Notiser" och se till att skjutreglaget är grönt för "Tillåt notiser" (valfritt "Ljud" och "Brickor").
- Som standard är "Notisgruppering" inställt på "Automatiskt" och "Förhandsvisa" inställt på "Alltid (förval)".
Kontrollera om iOS-enhetens tid/datum uppdatering är inställd på automatiskt, gå tillbaka till "Allmänt" -menyn i enhetsinställningarna.
- Tryck på "Datum och tid".
- Se till att "24-timmarsklocka" är aktiverat och även "Ställ in automatiskt".
Länk till Apples egen guide om du har problem med den automatiska uppdateringen av datum/tid.
Kontrollera om strömsparläget är aktivt, gå tillbaka till menyn "Inställningar".
- Tryck på "Batteri".
- Om du inte vill att din iOS-enhet ska stänga av bakgrundsprocesserna i Tracker-applikationen (t.ex. platstjänster eller internetanvändning) när batterinivån sjunker tillräckligt lågt, inaktivera "Strömsparläge" (skjutreglaget gråtonat = av).
Kontrollera om enhetens kompass är aktiverad, gå tillbaka till enhetsinställningarna.
- Tryck på "Kompass".
- Se till att "Använd geografisk nord" är valt.
Länk till Apples egen guide om användning och effekter av kompassen.
OBS! Dessa inställningar kan variera beroende på tillverkarens/modellens specifikationer.
Radera och installera om appen:
Telefonens inställningar > Appar > Tracker > Lagring > Rensa data. Avinstallera appen och installera om den.
Tillåt platsinformation i telefonens inställningar:
Telefonens inställningar > Appar > Tracker > Behörigheter > Plats > "Tillåt alltid".
Tillåt obegränsad batteri- och nätverksanvändning:
och
Telefonens inställningar > Appar > Tracker > Dataanvändning > Bakgrundsdata > Ställ skjutreglaget till aktivt.
Se till att läge för låg strömförbrukning inte påverkar bakgrundsaktiviteter och appar.
Telefonens inställningar > Strömsparläge > Begränsa appanvändning, ställ in detta skjutreglage till "av".
Om inget av detta fungerar kan du återställa telefonens nätverksinställningar.
Observera att detta nollställer alla Wi-Fi/Bluetooth-anslutningar, de måste läggas till på nytt efter detta.
Telefonens inställningar > Allmän hantering > Återställ >> Återställ nätverksinställningar.
Skapa Bluetooth-anslutningen igen i telefonens inställningar.
Om VHF-mottagaren fortsätter att tappa anslutningen/inte kan ansluta till appen, bör den skickas in för service. Du kan skapa en serviceförfrågan här.