Jos huomaat, ettei panta reagoi komentoihin, ei suostu sammumaan tai käynnistymään jne. niin niissä tilanteissa voit edetä seuraavasti:
- Kytke Artemis laturiin kiinni
- Laturissa kiinni ollessa pidä Artemiksen virtapainiketta pohjassa reilun sekunnin verran
- Pannan käynnistyttyä uudestaan, testaa pannan toiminta
Niissä tilanteissa joissa Artemis on ongelmasta huolimatta kirjautuneena livepalveluun (edes hetkittäin), eli pantaan saa kuitenkin jonkinlaisen yhteyden, niin silloin myös Trackerin tekninen tuki voi auttaa asiassa, joten soita tai lähetä Tukipyyntö
Jos panta ei tunnu reagoivan mihinkään, eikä edes hetkellisesti kirjaudu Trackerin Live -palveluun, ei myöskään Trackerin tuki saa siihen yhteyttä ja silloin on parempi lähettää panta Trackerin Kempeleen huoltoon jotta he voivat selvittää ja korjata ongelman.
Trackerin Kempeleen huollon tavoittaa soittamalla tai lähettämällä heille tukipyyntö
Tracker Artemis käynnistyy joskus, kun se kytketään laturiin, varotoimen vuoksi.
Varotoimi aktivoituu, jotta laite ei sammuisi tai jäisi sammuksiin vahinkotapauksissa, esimerkiksi:
- äkillisen virran loppumisen vuoksi esim. pakkassäässä ja huonossa kuuluvuudessa tapahtuvassa akkujännitteen romahtaessa, mutta jälleen elpyessä.
- tai jos viimeistä käynnissäolotilaa ei ole onnistuttu lukemaan laitteen muistista, kun laite saa virtaa
- tai jos latausliittimen kontakti Artemikseen katkeaa latauksen alkuvaiheessa, joten kun laturi on kytketty verkkovirtaan, niin varmista että latausliittimen kontakti Artemiksessa on hyvä ja liitin tukevasti paikallaan
Käyttäjän kannattaa tarkkailla jääkö laite päälle kun laturi irrotetaan. Mikäli jää, tulee se sammuttaa virtakytkimestä jos halutaan että laite jää sammuksiin.
Kun livepalvelun kautta saat paikkatietoa Artemiksen pannalta, eli yhteys pantaan netin kautta on ok:
- Karttanäymän alareunassa näkyy paikannettavan kohteen nimi
- Ota sormella kiinni tuosta kohteen nimestä ja vedä kohteen tilatiedot valikko ylös ja avoimeksi
- Avautuvan valikon alareunassa on ensimmäisenä painike "Ääninäyte"
- Napauta tuota "Ääninäyte" painiketta aloittaaksesi tallennus (max. 20 sekuntia) tai lopettaaksesi tallennuksen
- Kartalle ilmestyy näkyviin kuvake jota napauttamalla voit kuunnella ääninäytteen ja myös jakaa sen
- Ääninäyte tallentuu myös kohteen jälkipeleihin, joten se säilyy tallessa Trackerin livepalvelussa
Yleensä Artemiksen ulkoisen antennin vaihtaminen tai kiristäminen onnistuvat ilman erityisiä työkaluja
Antennin saa kierrettyä irti omin käsin ja myös kiristettyä paikalleen samalla periaatteella
Uuden antennin saat tarvittaessa tilattua Trackerin verkkokaupasta
Jos huomaat ettei käsin tehty kiristys tunnu riittävän tai antenni on löystynyt käytön aikana:
1. Kiristä käsin tiukalle ja merkitse kiristyskohta liitoksen yli menevällä viivalla (kuvassa näkyvä valkoinen viiva)
2. Kiristä vielä 5mm esim. lukkopihdeillä pitäen kiinni kohdasta (a) ja riittävä vääntömomentti on noin 60 cNm
Tracker Artemis -koirapaikantimessa on käytössä GSM verkon lisäksi uudet 4G IoT verkot: LTE-CAT M1 ja varalla Nb-IoT.
Oletuksena koirapaikannin tulee ulkoisella antennilla, joka on optimoitu GSM taajuuksille (900 MHz), mutta se toimii myös 4G IoT taajuuksilla. Lisätarvikkeena saatava 4G IoT antenni taas on optimoitu LTE taajuuksille (850 MHz). Osta 4G IoT antenni tästä
Antennivalinnat löytyvät Tracker ohjelmassa valikosta: Pannan asetukset > Ulkoinen antenni liitetty laitteeseen
Tekemäsi valinta säilyy laitteen muistissa, joten uudelleenkäynnistys virtapainikkeen kautta ei nollaa antennivalintaa
- Ei
Laite käyttää pelkästään sisäistä antennia ja kaikkia verkkotyyppejä (GSM, LTE CAT M1, Nb-IoT). Käytä tätä valintaa mikäli laitteeseen ei ole asennettua ulkoista antennia. - Kyllä - GSM antenni (oletus)
Tämä valinta on oletuksena kun aloitat ohjelman käytön. Laite pyrkii ensisijaisesti käyttämään GSM verkkoa ja mikäli yhteys katkeaa pitemmäksi aikaa, laite kokeilee onko 4G teknologian LTE CAT M1 verkko saatavilla ja mikäli on, siirtyy käyttämään sitä. Varalla on myös Nb-IoT verkko. Mikäli ulkoinen antenni ei toimi, laite siirtyy käyttämään sisäistä antennia. - Kyllä - 4G IoT antenni
Laite pyrkii ensisijaisesti käyttämään 4G teknologian LTE CAT M1 verkkoa ja mikäli yhteys katkeaa pitemmäksi aikaa, laite kokeilee onko GSM verkko saatavilla ja mikäli on, siirtyy käyttämään sitä. Varalla on myös Nb-IoT verkko. Mikäli ulkoinen antenni ei toimi, laite siirtyy käyttämään sisäistä antennia. Käytä tätä valintaa lisätarvikkeena saatavan 4G IoT (LTE) antennin kanssa. Mikäli haluat kokeilla, toimiiko alueellasi 4G IoT verkot, voit kokeilla tätä valintaa myös GSM antennin kanssa. Tällöin kuuluvuus on kuitenkin heikompi, kuin 4G IoT (LTE) antennilla.
Kuuluvuusvertailu
Laite / Teknologia | GSM | 3G | 4G LTE Cat M1 | 4G Nb-IoT |
Tracker Artemis - sisäinen antenni | ** | ** | ** | |
Tracker Artemis - Ulkoinen GSM antenni | ***** | **** | **** | |
Tracker Artemis - Ulkoinen 4G IoT (LTE) antenni | **** | ***** | ***** | |
Tracker Supra | ***** | ***** | ||
Tracker G1000 | **** | **** | ||
Tracker G400 | *** |
Huom! kuuluvuusvertailu esittää kuuluvuudet pantakäytössä. Kun laite on asennettu valjaaseen on kuuluvuus parempi.
Artemiksen akku ei lataudu tai akun varaustilan % ei näytä oikein:
- Jos ongelma Artemiksen latauksessa, tarkista onko tuttavilla tai metsästysseurassasi toista Artemiksen omistajaa jolla olisi varmasti toimivaksi tiedetty laturi jolla voisi testata varaako oman Artemiksen akku virtaa ok ja jos mahdollista, testata myös toista pistorasiaa käyttämällä ja tarkistaa ulkoisesti laturin ja sen latausjohdon kunto ja ettei liittimen sisään ole mennyt likaa/roskaa tms.
- Tarkista onko latausläpän alla roskaa, likaa tai lautausliittimen pinni vaurioitunut/vääntynyt
- Jos akun varaustilan % ei toimi oikein, eli Artemiksen akku on ladattu täyteen, mutta esim. akun varauksen % ei nouse yli 10% -> Laitetta voi edelleen käyttää, eli akku tai Artemis ei ole rikki, mutta itse vian voi korjata vain lähettämällä Artemiksen huoltoon
Huom!
Artemiksen akun lataus tyhjästä täyteen kestää yleensä 6-8h. Jos laitteen akku on mennyt täysin tyhjäksi, huomaat sen siitä, että laitteeseen ei syty laturiin kytkettäessä mitään merkkivaloja.
Anna pannan silloin olla laturissa 2h ja irrota Artemis sitten laturista hetkeksi ja kytke uudestaan laturiin. Sen jälkeen pitäisi jo merkkivalojen palaa normaalisti latauksen aikana
Artemis ei anna paikkatietoa:
- Tarkista Trackerin sovelluksesta laitteen omasta asetukset-valikosta, että laitteella on käyttöaikaa jäljellä
- Samaisesta laitteen omasta asetukset-valikosta voit valita: "Käynnistä laite uudelleen"
- Vaihda kohteen asetukset-valikosta käyttöön sisäinen antenni (jos ongelmat ilmenivät ulkoista antennia käytettäessä) ja testaa korjaantuiko tilanne
- Käytä 15sek tai tiheämpää seurantaa (silloin laitteen virransäästön asetukset ei puutu Artemiksen toimintaan)
- Onko antennissa purujälkiä tai muita vaurioita? -> Voit tilata Trackerin verkkokaupasta tarvikevaraosana uuden antennin
- Jos ulkoisesti Artemis vaikuttaa olevan kunnossa, niin toistuuko ongelmat samanlaisina jos joku toinen paikantaa kyseistä Artemista, eli ilmeneekö ongelmat vain yhdellä käyttäjällä vai kaikilla kyseistä Artemista paikantavilla
- Jos ongelma ilmenee vain yhdellä käyttäjällä, niin tarkista että sovellus on päivitetty, sovelluksella on netti käytössä, sovelluksella on lisenssi voimassa ja kartanlataus onnistuu ja muita livekohteita voi paikantaa jne. ja jos nuo on ok, niin poista Artemiksen livekohde kohdeluettelosta ja lisää se uudestaan kohdeluetteloon ja ota tarvittaessa yhteyttä Trackerin tekniseen tukeen
Artemiksen haukkulaskuri tai ääninäyte ei toimi:
- Jos ääninäytteen ääni särkyy tai on kovin häiriöinen: Tarkista, ettei Artemiksen panta ole koiran kaulassa liian tiukalla
- Jos Artemis ei poimi haukkuja oikein (tai ei ollenkaan) eikä piirrä haukkujälkeä kartalle -> Testaa saako Artemis tallennettua ääninäytteen? Jos ääninäyte tallentuu ongelmitta, laitteen mikrofoni on kunnossa -> Säädä haukun tunnistuksen herkkyyttä
- Jos laite on valjaassa, testaa ensin ottamalla herkin asetus käyttöön haukkutunnistuksen äänenvoimakkuudelle. Jos laite ei rekisteröi haukkuja ollenkaan, eikä tallennetussa ääninäytteessä kuulu mitään: Ota yhteyttä Trackerin tekniseen tukeen
- Jos haukkulaskurin tai ääninäytteen kanssa on yhä ongelmia, senkin jälkeen kun yllä mainitut toimenpiteet on tehty ja olet ollut myös yhteydessä Trackerin tekniseen tukeen -> Ota yhteyttä Trackerin huoltoon
- Jos koiran haukkuääni on erikoisempi eikä ongelma olisi suoraan laitteessa vaan koiran äänessä, niin voit äänittää koiran haukkua hetken aikaa ja lähettää tuon ääninäytteen Trackerin tekniseen tukeen, joka voi välittää sen tuotekehityksen puolelle tutkittavaksi
Jos häiriöt ovat vakavia tai laite ei toimi enää ollenkaan:
- Sammuta panta virtapainikkeesta painamalla ja odota n. 10min ja sitten kytke Artemikseen virta päälle uudestaan ja testaa laitteen toiminta
- Tarkista onko laitteen kuoressa vaurioita (purujälkiä, halkeamia tms.) -> Jos on, niin laitteen vesitiiveys on vaarantunut: Lähetä laite huoltoon
- Jos laitteessa ei pala mitään valoja eikä laite reagoi mihinkään komentoihin -> Kytke Artemis laturiin ja anna olla laturissa yhtäjaksoisesti 6h. Sen jälkeen käynnistä normaalisti virtapainikkeesta ja testaa laitteen toiminta. Jos ongelmat eivät poistu -> Lähetä laite huoltoon
Paikannustiheys 3sek -> akku kestää keskimäärin 19h
Paikannustiheys 20sek -> akku kestää keskimäärin 1vrk 20h
Paikannustiheys 1min -> akku kestää keskimäärin 2vrk 15h
Paikannustiheys 2min -> akku kestää keskimäärin 3vrk 6h
Ulkoilman lämpötilaerot vaikuttavat virrankulutukseen ja myös muut ulkoiset tekijät, esim. jos panta joutuu esim. heikossa operaattorin verkossa nostamaan tehoja ylläpitääkseen nettiyhteyden heikossa verkossa, niin se lisää virrankulutusta